""

Sådan leder du lærere og vejlederes samarbejde

Få 4 indsigter, der kan inspirere dig som leder til at udvikle rammerne for karrierelæring i hverdagen – til gavn for eleverne.

Af Pernille Søndergaard 24/10/2025
Fremfærd

Motivationen og engagementet stiger hos udskolingselever, når det lykkes at skabe karrierelæring – altså at integrere læring om uddannelse, job og arbejdsliv direkte i undervisningen.

Som leder spiller du en nøglerolle i at få det til at ske.

Det er en af de centrale konklusioner i projekt SamVej, der stiller skarpt på udvikling og ledelse af karrierelæring.

Skab gode rammer for samarbejdet

SamVej viser, at selv om det i hverdagen er lærere og uddannelsesvejledere, der bringer karrierelæringen ind i undervisningen, afhænger deres indsats af, at ledere i skolen og KUI sammen skaber gode rammer for samarbejdet.

Her får du fire indsigter fra Projekt SamVej, der kan inspirere dig til at udvikle rammerne hos jer, så karrierelæring bliver en naturlig og meningsfuld del af hverdagen – til gavn for eleverne.

Sådan leder du lærere og vejlederes samarbejde

Her får du fire indsigter fra Projekt SamVej, der kan inspirere dig til at udvikle rammerne hos jer, så karrierelæring bliver en naturlig og meningsfuld del af hverdagen – til gavn for eleverne.

Kort om SamVej-projektet:
  • Projekt Samarbejde om udvikling og ledelse af læringsorienteret uddannelsesvejledning er et udviklings- og forskningsprojekt udført af DPU, Aarhus Universitet og VIA, i regi af Fremfærd Børn og med inddragelse af viden og oplæg fra Danmarks Evalueringsinstitut, EVA. 
  • Formålet med projektet er at styrke samarbejdet mellem lærere i udskolingen og UU-vejledere om en mere praksisnær og anvendelsesorienteret tilgang til læring og vejledning.
  • Seks kommuner deltager: Ballerup, Ringsted, Odense, Fredericia, Haderslev og Vesthimmerland.

SamVej