
Farvel til hver sin kasket i uddannelsesvejledningen
Lærere og vejledere kan styrke karrierelæring og uddannelsesvejledning ved at gå fra parallelt til tæt samarbejde, viser ny forskning.
"Det har været interessant og spændende at arbejde sammen med vejleder på en anden måde, hvor vi egentlig begge to starter fra scratch, og man skal udvikle noget sammen, som er nyt. I stedet for at det egentlig er de aktiviteter, som man kender, og hvor man har hver sin kasket på."
Sådan lyder udsagnet fra en lærer, som har deltaget i udviklings- og forskningsprojektet ”Samarbejde om og ledelse af karrierelæring og uddannelsesvejledning i skolen”.
Forskerne i SamVej-projektet har bl.a. været optaget af at nå frem til en dybere forståelse af vejledere og læreres samarbejde om karrierelæringsaktiviteter med henblik på elevernes udbytte.
Forskere har fulgt samarbejdet
Og den ene af projektets forskerteam, lektor på VIA University College, Randi Boelskifte Skovhus, har taget citatet fra læreren med til en inspirationskonference for lærere, vejledere og ledere fra hele landet, som er samlet for at høre om erfaringer og resultater fra SamVej.
Citatet indfanger nemlig fint den udvikling i samarbejdet mod et fælles engagement mellem vejledere og lærere, som projektet har bidraget til.
Som led i projektet har 55 lærere, uddannelsesvejledere og ledere på 12 skoler i seks kommuner de seneste to år i fællesskab udviklet, afprøvet og evalueret en lang række aktiviteter rettet mod uddannelse, job og arbejdsliv for omkring 800 elever i 7. klasse og 8. klasse.
Og dette arbejde er blevet fulgt tæt af projektets forskere.
Fra parallelt til fælles samarbejde
- Vi har analyseret al den data, vi har fået ind, og på den baggrund har vi udviklet en model, der illustrerer det kontinuum af samarbejdsformer, som er kommet til syne, fortæller Randi Boelskifte Skovhus.
Modellen viser, hvordan samarbejdsformerne mellem lærere og vejledere bevæger sig fra et parallelt samarbejde mod en gradvis mere fælles samarbejdsform.
Som man kan se i modellen, så er den mest fælles samarbejdsform karakteriseret ved:
- Lærer og vejleder har fælles forståelse af formålet med aktiviteten
- Lærer og vejleder planlægger aktiviteten i fællesskab og inddrager eleverne i planlægningen
- Lærer og vejleder har fælles ansvar for aktiviteten og bringer hver deres kompetencer i spil
- Lærer og vejleder laver fælles evaluering af aktiviteten for at kvalificere indsatsen for eleverne fremadrettet
Samarbejde kræver relationel handlekraft
Samtidig med, at Randi Boelskifte Skovhus og hendes forskerkollegaer har udviklet modellen, har de ladet sig inspirere af den norske karrierelæringsforsker Anne Holm-Nordhagen til at give et mere teoretisk blik på, hvad der er på spil i samarbejdet mellem fagpersoner.
Anne Holm-Nordhagen arbejder med et begreb, som hun kalder 'relationel handlekraft', der handler om viljen og evnen til at nærme sig hinanden.
Det omfatter tre aspekter:
- At opsøge andres viden
- At tilbyde egen viden
- At skabe en ny fælles forståelse
Det første aspekt handler om, at man efterspørger viden fra andre faggrupper. Man erkender ikke blot, at andre har anden viden, men man anerkender den viden, som de andre kommer med, og man erkender også begrænsningerne i eget perspektiv.
Det andet aspekt er så omvendt at stille sin viden til rådighed og give andre fagpersoner indsigt i de metoder, man arbejder med.
Og endelig handler det sidste aspekt om at skabe ny fælles forståelse.
Start samtalen om samarbejdet
Pointen i begrebet relationel handlekraft er ifølge Randi Boelskifte Skovhus, at ingen af faggrupperne kan opnå en ny fælles forståelse alene.
- Kun når begge parter er nysgerrige på det, de hver især kan bringe til bordet og også selv er eksplicitte med den viden, de har, kan man skabe en rigere og mere nuanceret forståelse til gavn for eleverne, siger hun og opfordrer til, at man ude på skolerne bruger modellen som et samtaleredskab.
- Analysér, hvor jeres samarbejde ligger henne, og brug samarbejdsmodellen til at inspirere jer til en dialog om, hvordan jeres samarbejde kan udvikles, lyder anbefalingen fra Randi Boelskifte Skovhus.
- Tal sammen om formål med aktiviteterne
- Drøft hvordan jeres forskellige fagligheder kan bidrage til den fælles aktivitet og dens formål
- Eksperimentér med co-teaching hvor I er fælles om planlægning, gennemførelse og evaluering af aktiviteten, eller med andre tværfaglige/- professionelle samarbejdsmodeller.
Find mere inspiration til, hvordan I kan gå fra parallel til integreret praksis i den afsluttende rapport for projekt SamVej: Virkeligheden gør en forskel













