Virkeligheden gør en forskel_Cover

E-bog: Virkeligheden gør en forskel

Få inspiration til bedre samarbejde om læringsorienteret uddannelsesvejledning og undervisning på landets skoler.

Af Sine Molbæk-Steensig 24/10/2025
Fremfærd

Hvordan kan vi styrke elevernes forudsætninger for at vælge en ungdomsuddannelse?

Det forsøger forskerne i forsknings- og udviklingsprojektet SamVej at svare på i  bogen Virkeligheden gør en forskel ,hvori de stiller skarpt på to spørgsmål:

  • Hvordan kan lærere og uddannelsesvejledere samarbejde om karrierelæring og uddannelsesvejledning i skolen på en måde, der understøtter elevernes udbytte af aktiviteterne?
  • Hvordan kan ledere i KUI og skolen ledelsesmæssigt understøtte lærere og vejlederes samarbejde?

Projektet har sigtet mod at støtte ledere, lærere og vejledere i at skabe læringsorienterede vejledningsaktiviteter i 7. og 8. klasse, der er integreret i undervisningen og udviklet med inddragelse af eleverne.

Fokus har været på fælles aktiviteter for hele klassen, der gavner alle elever, herunder også elever i risiko for ikke at fortsætte i ungdomsuddannelse.

Integrerede samarbejdsformer er vejen frem

Samlet set peger resultaterne af SamVej på, at aktiviteterne er meget motiverende for eleverne, og at vejen til god karrierelæring går gennem udvikling af integrerede samarbejdsformer mellem lærere og vejledere, understøttet af en ledelse, der arbejder systematisk med både struktur og kultur.

Eleverne oplever karrierelærings- og vejledningsaktiviteterne som meningsfulde opdagelsesrejser, der udvider deres horisont om uddannelse og job og skaber ”kroge i fremtiden”, uafhængigt af om deres udgangspunkt er høj eller lav skoleglæde eller udfordringer i skolen.

Virkeligheden gør en forskel: Fag, dannelse og karrierelæring

Målgruppen for bogen er:

  • Ledere i skolen
  • Ledere i den kommunale ungeindsats
  • Konsulenter, der arbejder med udvikling af vejledningsområdet, brobygning, erhvervsplaymakere
  • Lærere og uddannelsesvejledere
Kort om SamVej-projektet:
  • Projekt Samarbejde om udvikling og ledelse af læringsorienteret uddannelsesvejledning er et udviklings- og forskningsprojekt udført af DPU, Aarhus Universitet og VIA, i regi af Fremfærd Børn og med inddragelse af viden og oplæg fra Danmarks Evalueringsinstitut, EVA. 
  • Formålet med projektet er at styrke samarbejdet mellem lærere i udskolingen og UU-vejledere om en mere praksisnær og anvendelsesorienteret tilgang til læring og vejledning.
  • Seks kommuner deltager: Ballerup, Ringsted, Odense, Fredericia, Haderslev og Vesthimmerland.

SamVej