
Ledelse af karrierelæring: Sådan styrker vi samarbejdet
Lyt til podcast, og hør, hvordan du som leder kan styrke samarbejdet mellem lærere og vejledere og dermed øge motivationen hos eleverne.
- Det er rigtig vigtigt, at vi får oversat begrebet karrierelæring, for vi taler ind i en verden, hvor der er kamp om de unges uddannelsesvalg. Og når man begynder at arbejde med karrierelæring, så skal man jo ikke længere arbejde med valg. Så skal man arbejde med læring.
Sådan lyder det fra Anders Ladegaard, leder af uddannelsesområdet i Fredericia Kommune, i en podcast, som sætter fokus på ledelse af karrierelæring.
I podcasten sætter han og souschef på Holluf Pile Skole i Odense Kommune Marie Søndergaard ord på de ledelsesmæssige erfaringer, de har taget med sig fra deltagelse i Fremfærd-projektet SamVej.
Projektet har til formål at styrke samarbejdet mellem udskolingslærer og UU-vejledere for at opnå en mere praksisnær og anvendelsesorienteret tilgang til læring og vejledning.
Skaber struktur og sætter retning
Og Podcasten dykker ned i, hvorfor ledelse af samarbejdet mellem lærere og vejledere er vigtigt, og hvordan man som leder kan arbejde med at skabe struktur og sætte retning på et område, som ikke har sit eget fag eller faste timer.
Lyt med, og hør, hvad de to ledere har gjort for at skabe en god samarbejdskultur omkring karrierelæring: hvad har udfordret dem, hvad har overrasket dem, og ikke mindst hvad har det alt sammen betydet for deres elever?
Gæster: Anders Ladegaard, leder af uddannelsesområdet i Fredericia Kommune, og Marie Søndergaard, souschef på Holluf Pileskole i Odense Kommune.
Vært: Trine Beckett







