
Kom godt i gang med aktionslæring
Et arbejdshæfte med en trin for trin-guide giver konkret viden til, hvordan I kan arbejde med at observere hinandens undervisning.
I dette hæfte finder I en guide til, hvordan I trin for trin kan arbejde med aktionslæring som metode til at styrke elevernes motivation gennem variation i undervisningen.
Hæftet er én blandt flere udgivelser fra Fremfærd Børn-projektet Styrket elevmotivation på mellemtrinnet, som Danmarks Lærerforening, BUPL og KL har gennemført i samarbejde med Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) og tre aktionslæringsvejledere.
Bliv klogere på egen undervisning
I projektet har lærerteams på syv skoler arbejdet målrettet med aktionslæring for at udvikle varierede undervisningsformer, der kan fremme elevernes motivation.
Formålet har været at blive klogere på egen undervisning på en systematisk og overskuelig måde – sammen med sit team.
Gennem aktionslæring har lærerne hjulpet hinanden med at få billeder på, hvordan god og motiverende undervisning kan se ud, og hvad man med fordel kan ændre ved at afprøve nye større eller mindre greb i undervisningen.
Observatører kan være en stor mundfuld
Et aktionslæringsforløb indebærer observation af hinandens undervisning, og selvom det er undervisningen og ikke personen, der er genstand for observation, kan det være en stor mundfuld at invitere observatører ind.
For at sikre en god oplevelse er det vigtigt at arbejde ud fra et sæt fælles spilleregler, som I kan diskutere og konkretisere på forhånd. Det kan fx være:
- Vi observerer med respekt og tænker på, hvordan vi selv ønsker at blive observeret af vores kolleger.
- Vi ser efter dét, vi har aftalt.







