Kompetenceudvikling styrker læringslyst i tandpleje
De gode historier om Akademiuddannelsen i Odontologisk Praksis fylder meget i tandplejen i Randers. Det hjælper motivationen på vej.
- Medarbejderne er den stærkeste ressource, vi har.
Det slår overtandlæge i den kommunale tandpleje i Randers Anne Kaae-Nielsen fast.
Og det er baggrunden for, at man i tandplejen i Randers prioriterer at arbejde strategisk med at sende klinikassistenter på Akademiuddannelse i Odontologisk Praksis (AOP).
Vekselvirkning mellem uddannelse og praksis
- Min rolle er jo at motivere klinikassistenter til at tage afsted på uddannelse, så vi kan få dem dygtige tilbage, siger Anni Anne Kaae-Nielsen.
Når en klinikassistent er færdig med et forløb på AOP-uddannelsen, inviterer Anne Kaae-Nielsen til et kaffemøde, hvor den enkelte medarbejder får mulighed for at fortælle om sin opgave og at evaluere selve uddannelsen: Hvordan har hele forløbet været? Hvad har du lært? Hvad har været svært, og hvad har været let? Har der været nogle gode oplægsholdere?
- Og ikke sjældent, så kan der faktisk være opstået en idé hos klinikassistenten i opgaveskrivningen, som vi så tager op, og som vi måske sætter i gang med en prøvehandling, fortæller Anne Kaae-Nielsen.
Og denne mulighed for, at medarbejderne kan anvende dét, de lærer på uddannelsen, hjemme på klinikken, er netop, hvad klinikassistent Christina Thomsen helt konkret har erfaret.
På AOP-uddannelsens obligatoriske modul om kommunikation satte hun fokus på børn med skolevægring. For er man et barn med skolevægring, har man også svært ved at komme til tandlægen.
- Så der så jeg en mulighed for at lave et projekt, hvor jeg kører ud til de børn, der har behov for at få besøg i hjemmet og lære mig personligt at kende, siger Christina Thomsen.
Opbakning fra både ledere og kolleger
Det, der motiverede hende til at komme i gang med uddannelsen, var at høre kollegaer fortælle om alle deres oplevelser med at være afsted på AOP.
- Den viden, de kommer hjem med, den ville jeg også have. Min motivation er jo at bygge mere viden på mine faglige kompetencer og være nysgerrig på, at der er mere, jeg gerne vil lære mere om, siger Christina Thomsen.
Derfor sætter hun stor pris på, at ledelsen bakker op om kompetenceudvikling, og at der er mulighed for sparring fra kolleger undervejs.
- Vi bakker alle sammen hinanden op og opfordrer hinanden til at tage afsted, siger hun.
Det betyder meget for motivationen at få oparbejdet en kultur, hvor man siger, at uddannelse faktisk er et gode for os alle sammen.
Overtandlæge Anne Kaae-Nielsen
Ny viden til hele teamet
Det løfter den enkelte klinikassistent fagligt og personligt at være afsted på akademiuddannelsen, men det giver også meget til hele teamet, understreger TR og klinikassistent Anne Mette Aasted Christiansen.
- Det giver en masse viden til resten af teamet. Og vi sparrer på tværs af hele tandplejen - og fortæller hele faggruppen, at vi har været afsted, og hvad vi har lært om, siger hun.
Det kan én af hendes hendes kollegaer, administrativ klinikassistent Trine Schack Vindum, fuldt ud bekræfte.
- Tandplejen får rigtig meget ud af at kompetenceudvikle klinikassistenter. Vi bliver skarpere på vores arbejde, og vi bliver trygge i uddelegeringen, fordi vi har den helt grundlæggende og basale viden. Vi bliver den bedste udgave af klinikassistenter, siger hun.