Tag fælles ansvar for den sene fase i arbejdslivet - tag samtalen
Her har I et digitalt værktøj til at holde den gode senkarrieresamtale og dermed skabe grundlag for et langtidsholdbart arbejdsliv.
Der er i den grad brug for de erfarne og dygtige seniorer i kommunerne. De bidrager med viden, kompetencer og erfaring til gavn for både kolleger og borgere.
Derfor er det vigtigt at få taget snakken om den sene del af karrieren med seniormedarbejderne for at fastholde dem og deres viden på arbejdspladsen.
Senkarriere-samtalen
AC-fagforeningerne og KL har sammen udviklet et nyt digitalt værktøj til afholdelse af seniorsamtalen målrettet akademikere, men kan sagtens bruges af andre faggrupper også. Værktøjet er forskningsbaseret og bygger på en af de mest udbredte modeller indenfor positiv psykologi – PERMA.
Værktøjet kommer 360 grader rundt om seniormedarbejderens situation her og nu og sikrer refleksion over fire vigtige temaer: Job og udvikling, Kolleger, Ledelse og Balance.
En fokuseret samtale om den sene karriere er vigtig at prioritere, fordi den er med til at skabe motivation, trivsel og arbejdsglæde blandt de erfarne medarbejdere. Den hjælper også med at bringe seniorens styrker og kompetencer i spil og tænke i løsningsforslag, så medarbejderne får lyst til og mulighed for til at blive længere.
Værktøj består af tre dele:
- En guide til ledere inklusive skema til udviklingsplan og forslag til mailtekst til indkaldelse af seniormedarbejder
- En digital spørgeramme til medarbejderen
- En digital spørgeramme til lederen (link ligger inden i guiden)
Samtaleværktøjet er udarbejdet i samarbejde mellem KL og AC-fagforeningerne, med IDA og FAOD i spidsen, og er testet i fem kommuner med gode resultater.