borgermodtagelsen

Indretning: Indret rummet efter borgernes adfærd

Læg mærke til, hvordan borgerne bruger borgermodtagelsen, og tilpas rum og genstande derefter.

Af Fremfærd 24/01/2018
Fremfærd

Sådan gør du:

  • Ved at tilpasse indretningen efter den måde, som borgerne bruger rummene på, kan I medvirke til, at borgerne får en god oplevelse i jeres borgermodtagelse
  • Sæt tid af til at lægge mærke til, hvordan borgerne bevæger sig gennem rummet og bruger fysiske genstande som f.eks. bænke, nummersystem eller tavler med information
  • Nedsæt en arbejdsgruppe, som tilpasser rum og genstande efter den måde, som borgerne bruger dem på. Arbejdsgruppens fokus skal være på, hvordan indretningen kan gøre borgernes vej gennem modtagelsen lettere og mere smidig

Tilpas f.eks. rum og genstande ved at:

  • opdele arbejds- og venteområde med bånd, der sidder på stolper, eller en markeret linje på gulvet
  • indrette venteområdet på en anden måde, f.eks med flere bænke
  • flytte placeringen af nummersystemet og skærme

Mine øjne er ikke de yngste længere. Da jeg sad på bænken og ventede på, at det skulle blive min tur, havde jeg svært ved at se de numre, der blev kaldt op på skærmen.

Borger, Aarhus

Læs: Sådan skaber I selv forbedringer i borgermodtagelsen

Om projekt Samspil om den gode borgermodtagelse
fremfærd borger

Samspil om den gode borgermodtagelse har til formål at inspirere kommunale forvaltninger til at gøre møder
med borgere bedre.

På siden her kan du blandt andet få 10 gode råd til samspillet om borgermodtagelsen, du kan se en film fra borgerservice i Aarhus, hvor de har sat fokus på den varme velkomst af borgerne, og så kan du læse rapporten 'Inspiration fra tre kommuner'.

Projektet er en del af initiativet Fremfærd Borger.