Bliv inspireret af Aarhus Kommune til at arbejde med det tværfaglige samarbejde og med indretning af borgermodtagelsen.
Læs mere
Hav en medarbejder, som er opmærksom på og guider borgere ved ankomst og ventetid.
Læs mere
Skab effektiv betjening i åbningstiden og arbejdsro i andre tidsrum. Luk f.eks. for betjening i mindre tidsrum.
Læs mere
Læg mærke til, hvordan borgerne bruger borgermodtagelsen, og tilpas rum og genstande derefter.
Læs mere
Skab en afslappet stemning ved at indrette borgermodtagelsen med ´hjemlige´ ting, som f.eks. planter og bløde stole.
Læs mere
Giv medarbejderne redskaber til at aflæse og betjene borgere med særlige behov. Lær f.eks. af lokale aktører, som kender typiske borgergrupper godt.
Læs mere
Brug hjemmesiden til at vejlede og informere borgere inden et besøg. Fortæl f.eks., hvilke dokumenter borgerne skal medbringe ved nyt pas.
Læs mere
Samarbejd om at skabe faste og professionelle rammer for møder med borgerne, f.eks. ved hjælp af en tavle eller kalender.
Læs mere
Gør det tydeligt, hvad I kan hjælpe med, og hvad borgernes muligheder er. Afstem gerne forventningerne forinden via f.eks. telefon, brev eller web.
Læs mere
Opdag og forebyg konflikter så tidligt som muligt. Læg mærke til, om borgeren spejler jeres kropssprog og ansigtsmimik.
Læs mere
Mød borgerne i øjenhøjde. Det gør I f.eks. ved at tale hverdagssprog eller bruge kropssprog og humor i dialogen.
Læs mere
Samspil om den gode borgermodtagelse har til formål at inspirere kommunale forvaltninger til at gøre møder med borgere bedre.
Læs mere
Når man vil forbedre sin borgermodtagelse, så kan det ofte være små ændringer, der gør en stor forskel for borgerne. Få her en guide til, hvordan I selv kan skabe de ændringer.
Læs mere