borgermodtagelse

Betjening: Forkort ventetiden

Skab effektiv betjening i åbningstiden og arbejdsro i andre tidsrum. Luk f.eks. for betjening i mindre tidsrum.

Af Fremfærd 24/01/2018
Fremfærd

Sådan gør du:

Lav åbningstider, der passer ind i de fleste borgeres hverdag. Hav f.eks. åbent for personlige henvendelser først og sidst på dagen.

Omvendt kan I vælge at lukke for fysiske og/eller telefoniske henvendelser i nogle tidsrum, så medarbejderne kan løse de opgaver, der kræver arbejdsro. På den måde er medarbejderne klar til at betjene borgerne, når de kommer ind ad døren, og I kan dermed gøre ventetiden kortere i åbningstiden.

Hvis I opdeler arbejdsdagen, bør I gøre åbningstiderne meget tydelige på hjemmesiden og jeres skilte. I kan også skærme borgermodtagelsen af uden for åbningstid ved f.eks. at trække et gardin for glasdøre eller -vinduer.

Læs: Sådan skaber I selv forbedringer i borgermodtagelsen

Om projekt Samspil om den gode borgermodtagelse
fremfærd borger

Samspil om den gode borgermodtagelse har til formål at inspirere kommunale forvaltninger til at gøre møder
med borgere bedre.

På siden her kan du blandt andet få 10 gode råd til samspillet om borgermodtagelsen, du kan se en film fra borgerservice i Aarhus, hvor de har sat fokus på den varme velkomst af borgerne, og så kan du læse rapporten 'Inspiration fra tre kommuner'.

Projektet er en del af initiativet Fremfærd Borger.