Motivation i udskolingen

Om projektet: Styrket elevmotivation i udskolingen

Projektets formål og organisering.

Af Sine Molbæk-Steensig 01/06/2021
DLF,
KL

Hvorfor mister nogle elever i de ældste klasser lysten til at deltage i undervisningen? Og hvordan kan undervisningen tilrettelægges, så elevernes gejst og motivation styrkes?

Projektets formål

Formålet med projektet Styrket elevmotivation i udskolingen er at styrke elevernes motivation, trivsel og udbytte af undervisningen. Det skal ske gennem et udviklingsprojekt, der undersøger og afprøver, hvordan man kan tilrettelægge en skoledag, et undervisningsforløb eller en undervisningslektion med mere varierede undervisningsformer og med afsæt i viden om, hvad der skaber motivation hos eleverne i udskolingen.

Hvem står bag?

Udviklingsprojektet gennemføres som et partssamarbejde mellem DLF og KL i regi af Fremfærd Børn. Projektet faciliteres og gennemføres i samarbejde med
konsulenter fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) og otte skoler.

De otte deltagende skoler

Christiansfeld Skole, Kolding Kommune

Dalum Skole, Odense Kommune

Fællesskolen Favrdal-Fjeldstrup, Haderslev Kommune

Gildbroskolen, Ishøj Kommune

Sortebakkeskolen, Rebild Kommune

Vestskolen afdeling Skovbakken, Odder Kommune

Søndermarkskolen, Frederiksberg Kommune

Vallensbæk Skole, Vallensbæk Kommune

Varieret undervisning i udskolingen

Danmarks Evalueringsinstitut - EVA har som vidensgrundlag for projektet samlet forskning og litteratur i publikationen "Varieret undervisning i udskolingen"

Her kan du blandt andet læse bud på, hvordan man kan tænke variation ind i sin praksis, og hvordan man kan undersøge variation i sin egen praksis.

 

Vil I selv arbejde med motivation i udskolingen?

Motivation i udskolingen