Rikke Lawsen

Det smitter: Elever og lærers motivation går hånd i hånd

Aktionslæringsvejleder fortæller, hvad motivation i skolen er, og hvordan ensformige skoledage kan varieres, så motivationen får et boost.

Af Pernille Søndergaard 18/09/2024
BUPL,
DLF,
KL

- Da jeg var udskolingslærer, blev en af mine elever hentet midt i timen, fordi han skulle til tandlægen. Eleven udbrød et højt og begejstret ”Yes!” Og det var jo ikke, fordi han glædede sig til at komme til tandlæge. Det var glæden over afvekslingen – dét, at der pludselig skete noget nyt i en ellers stillesiddende skoledag.

Lektor på Professionshøjskolen og selvstændig konsulent Rikke Lawsen serverer den lille anekdote i et oplæg om motivation og variation på opstartskonferencen for projekt "Styrket elevmotivation på mellemtrinnet," hvor medarbejdere fra 8 skoler fra hele landet er samlet for at skyde projektet fra start.

Fem motivationsformer

Rikke Lawsen deltog som ekspert og aktionslæringsvejleder i projektet ”Motivation i udskolingen” og er nu med i samme egenskab på ”Motivation på mellemtrinnet”.

- Det vi kunne se var, at når vi arbejder med elevernes motivation, så sker der også noget med medarbejdernes motivation. Så det er rigtig vigtigt, at skolerne giver tid og plads til at arbejde med elevernes motivation, siger hun.

Rikke Lawsen understreger, at det ikke handler om, hvorvidt eleverne grundlæggende er motiverede. Det, som projektet er på jagt efter, er, hvad eleverne bliver motiveret af i en skolesammenhæng.

Her peger hun på fem forskellige motivationsformer, som har betydning i skolen.

Lærere og pædagoger er afgørende for elevernes motivation, og det samme er den relation, eleverne har til hinanden.

- Der er nogle elever, som sidder for sig selv, som ikke markerer sig i timerne, og som trækker sig i gruppearbejdet. Så i forhold til at styrke motivationen kan det være en hjælp at være opmærksom på relationernes betydning og fx kvalificere elevernes feedbackkompetencer og evne til lytning, siger Rikke Lawsen.

Eleverne bliver motiveret af at få ros, anerkendelse og feedback. Og det booster også motivationen at kunne fremvise noget, man har lavet.

- Vi var ude på forskellige skoler, og vi kunne mærke en særlig stolthed dér, hvor der hang noget, som eleverne havde lavet. I skolen arbejder vi meget i den forestillede verden, men det har stor betydning for elevernes motivation også at kunne producere og fremvise noget, understreger Rikke Lawsen.

Elever, der har oplevelsen af at kunne mestre noget, har en meget større aktivitet og deltagelse og en appetit på at lære nyt.

- Det er vigtigt, at vi hjælper eleverne med at få øje på, hvad de allerede kan og allerede mestrer. Nogle elever kan nemlig godt få fornemmelsen af aldrig at nå derhen, hvor de faktisk mestrer et fag, fordi der hele tiden er fokus på det næste, de skal lære. Så hjælp dem med at kigge tilbage og se: ”Hvad kunne jeg før, og hvad kan jeg nu?”, lyder anbefalingen fra Rikke Lawsen.

Det motiverer elever at være involveret på alle mulige måder, og der er faktisk også meget at hente i forhold til at involvere eleverne i didaktikken.

- Når vi har været ude på skolerne, og vi fortæller eleverne, at vi gerne vil finde ud af, hvad der motiverer dem, så bliver de enormt glade. Så invitér eleverne ind i læringsrummet og efterspørg deres hjælp. Tydeliggør forskellige læringsformer, og lad eleverne vælge, lyder rådet fra Rikke Lawsen.

Eleverne er sultne på viden, så det er vigtigt at synliggøre, at de faktisk får lært noget i stedet for primært at kigge fremad mod det næste, de skal lære.

- Eleverne er sindssygt gode til selv at søge viden og stille åbne spørgsmål. Så skab åbninger, hvor det ikke er jer som lærere, der giver svaret, men hvor eleverne selv søger og viderebringer viden. Spørg fx: Hvad kan I selv finde af viden om xxx, siger Rikke Lawsen.

Variation øger motivation

Ifølge Rikke Lawsen viser erfaringerne, at elevernes motivation bliver større, når man øger variationen, dels i undervisningens arbejds- og læringsformer og dels i skolens måde at være skole på, dvs. i struktur og rammer.

Variation handler grundlæggende om afveksling. Det har derfor stor betydning at få øje på afvekslingens værdi i hverdagen. Det kan være i form af:

  • Skift: Holde koncentration og energi-niveau
  • Metodemangfoldighed: Matche og udfordre elevernes læring og arbejdsformer
  • Afveksling: Pirre nysgerrighed, prøve at gøre noget andet, nyt eller uventet

- Men det er vigtigt, at man ikke laver variation for variationens skyld, for der er nogle elever, der slår sig på for mange skift, understreger Rikke Lawsen.

En kognitiv nødvendighed

Men variation i en vis grad SKAL der til, for variation er en kognitiv nødvendighed. Hjernen skal nemlig være aktiv for at kunne lære, og hjernen reagerer godt på forskellige input, hvor så mange sanser som muligt kombineres.

- Når eleverne begynder at blive urolige, så se det som et signal om, at deres hjerne har brug for, at der skal ske noget andet for, at de kan holde fokus, lyder rådet fra Rikke Lawsen.

Guldægget er samtalen med eleverne

I løbet af projektet skal de involverede skoler - blandt andet med støtte fra Rikke Lawsen og tre andre aktionslæringskonsulenter - eksperimentere med helt konkrete greb, som kan være med til at skabe afveksling og variation i den helt almindelig undervisning  - for på den måde at tilbyde eleverne alternativer til stillesiddende dage bag bog og skærm. 

Og her har Rikke Lawsen et guldæg med til deltagerne, som hun gerne vil have, at de tager med sig hjem, når de skal i gang med at undersøge og afprøve, hvordan de kan styrke motivationen i undervisningen.

- Guldægget er, at I begynder at tale med jeres elever om didaktikken. At I involverer dem og synliggør, at I gerne vil finde ud af, hvad der motiverer dem i forhold til skolen. Og så kan jeg love, at de først kommer med platte forslag som en is-bil i gården eller en uge fri. Men derefter er der rigtig meget at hente i samtalen med eleverne, for den taler lige ind i motivationen og variationen.

De bedste didaktiske løsninger findes måske her...

Lav en fælles undersøgelse, og find svaret sammen med eleverne

  • I skal lære dette.... Hvordan gør vi det?
  • Jeg savner gejst og deltagelse i mine timer, hvordan gør jeg digte mere interessante?
  • I får for lidt ud af gruppearbejdet. Kom med nogle bud på, hvordan I kunne få mere ud af det?
  • Kig lige på opgaven. Hvad skal man? Hvad har I brug for at vide noget om?
  • Om 10 minutter skal I fortælle mig noget om birketræer (eller et andet emne)
Om Rikke Lawsen

Rikke Lawsen er lektor og udviklingskonsulent ved Københavns Professionshøjskole.

Hun er tilknyttet "Motivation på mellemtrinnet" som aktionslæringsvejleder og er en del af projektets ekspertgruppe. 

Eksperternes opgave er at hjælpe lærerne på de 8 deltagende skoler med at kvalificere deres problemstillinger og aktioner og derefter i samarbejde med konsulenter fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) at gennemføre undervisningsobservationer, når aktionerne afprøves.

Om "Styrket elevmotivation på mellemtrinnet"

Formålet med udviklingsprojektet er at styrke elevernes faglige udvikling, trivsel og lyst til at lære.

I projektet undersøger og afprøver lærere fra skoler rundt om i landet, hvordan man kan tilrettelægge en mere varieret undervisning og derigennem fremme elevernes motivation.

Udviklingsprojektet løber frem til foråret 2025 og gennemføres som et partssamarbejde mellem DLF, BUPL og KL i regi af Fremfærd Børn. Projektet faciliteres og gennemføres i samarbejde med Danmarks Evalueringsinstitut (EVA).

Projektet bygger på erfaringerne fra Styrket elevmotivation i udskolingen, som blev gennemført i  2021-2023.

Projektledelse: KL og DLF