Det smitter: Elever og lærers motivation går hånd i hånd
Aktionslæringsvejleder fortæller, hvad motivation i skolen er, og hvordan ensformige skoledage kan varieres, så motivationen får et boost.
- Da jeg var udskolingslærer, blev en af mine elever hentet midt i timen, fordi han skulle til tandlægen. Eleven udbrød et højt og begejstret ”Yes!” Og det var jo ikke, fordi han glædede sig til at komme til tandlæge. Det var glæden over afvekslingen – dét, at der pludselig skete noget nyt i en ellers stillesiddende skoledag.
Lektor på Professionshøjskolen og selvstændig konsulent Rikke Lawsen serverer den lille anekdote i et oplæg om motivation og variation på opstartskonferencen for projekt "Styrket elevmotivation på mellemtrinnet," hvor medarbejdere fra 8 skoler fra hele landet er samlet for at skyde projektet fra start.
Fem motivationsformer
Rikke Lawsen deltog som ekspert og aktionslæringsvejleder i projektet ”Motivation i udskolingen” og er nu med i samme egenskab på ”Motivation på mellemtrinnet”.
- Det vi kunne se var, at når vi arbejder med elevernes motivation, så sker der også noget med medarbejdernes motivation. Så det er rigtig vigtigt, at skolerne giver tid og plads til at arbejde med elevernes motivation, siger hun.
Rikke Lawsen understreger, at det ikke handler om, hvorvidt eleverne grundlæggende er motiverede. Det, som projektet er på jagt efter, er, hvad eleverne bliver motiveret af i en skolesammenhæng.
Her peger hun på fem forskellige motivationsformer, som har betydning i skolen.
Variation øger motivation
Ifølge Rikke Lawsen viser erfaringerne, at elevernes motivation bliver større, når man øger variationen, dels i undervisningens arbejds- og læringsformer og dels i skolens måde at være skole på, dvs. i struktur og rammer.
Variation handler grundlæggende om afveksling. Det har derfor stor betydning at få øje på afvekslingens værdi i hverdagen. Det kan være i form af:
- Skift: Holde koncentration og energi-niveau
- Metodemangfoldighed: Matche og udfordre elevernes læring og arbejdsformer
- Afveksling: Pirre nysgerrighed, prøve at gøre noget andet, nyt eller uventet
- Men det er vigtigt, at man ikke laver variation for variationens skyld, for der er nogle elever, der slår sig på for mange skift, understreger Rikke Lawsen.
En kognitiv nødvendighed
Men variation i en vis grad SKAL der til, for variation er en kognitiv nødvendighed. Hjernen skal nemlig være aktiv for at kunne lære, og hjernen reagerer godt på forskellige input, hvor så mange sanser som muligt kombineres.
- Når eleverne begynder at blive urolige, så se det som et signal om, at deres hjerne har brug for, at der skal ske noget andet for, at de kan holde fokus, lyder rådet fra Rikke Lawsen.
Guldægget er samtalen med eleverne
I løbet af projektet skal de involverede skoler - blandt andet med støtte fra Rikke Lawsen og tre andre aktionslæringskonsulenter - eksperimentere med helt konkrete greb, som kan være med til at skabe afveksling og variation i den helt almindelig undervisning - for på den måde at tilbyde eleverne alternativer til stillesiddende dage bag bog og skærm.
Og her har Rikke Lawsen et guldæg med til deltagerne, som hun gerne vil have, at de tager med sig hjem, når de skal i gang med at undersøge og afprøve, hvordan de kan styrke motivationen i undervisningen.
- Guldægget er, at I begynder at tale med jeres elever om didaktikken. At I involverer dem og synliggør, at I gerne vil finde ud af, hvad der motiverer dem i forhold til skolen. Og så kan jeg love, at de først kommer med platte forslag som en is-bil i gården eller en uge fri. Men derefter er der rigtig meget at hente i samtalen med eleverne, for den taler lige ind i motivationen og variationen.
Lav en fælles undersøgelse, og find svaret sammen med eleverne
- I skal lære dette.... Hvordan gør vi det?
- Jeg savner gejst og deltagelse i mine timer, hvordan gør jeg digte mere interessante?
- I får for lidt ud af gruppearbejdet. Kom med nogle bud på, hvordan I kunne få mere ud af det?
- Kig lige på opgaven. Hvad skal man? Hvad har I brug for at vide noget om?
- Om 10 minutter skal I fortælle mig noget om birketræer (eller et andet emne)