Vidensnotat

En varieret skoledag giver eleverne lyst til at lære

Hvordan kan man skabe variation og motivation i undervisningen på mellemtrinnet? Nyt vidensnotat giver et bud.

Af Pernille Søndergaard 10/09/2024
BUPL,
DLF,
KL

Mange elever i folkeskolen - også elever på mellemtrinnet - oplever, at en ensformig skoledag kan tage gejsten fra dem, og de efterspørger derfor mere variation.

Det slås fast i et nyt vidensnotat, udarbejdet af Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) som led i projektet "Styrket elevmotivation på mellemtrinnet."

Elevernes motivation skal fremmes

Projektet, som er sat i gang af Fremfærd Børn, undersøger, hvordan man kan tilrettelægge en skoledag, et undervisningsforløb eller en lektion med mere varierede undervisningsformer.

Vidensnotatet danner afsæt for projektets afprøvninger, som i løbet af efteråret sættes i gang på skoler i hele landet, hvor lærere eksperimenterer med forskellige undervisningsgreb, der kan være med til at skabe øget variation i undervisningen.

Skal lysten til at lære og glæden ved at gå i skole bevares og styrkes, må alle elever mødes med alsidige og passende udfordringer, og under visningen må tage højde for, at elever profiterer af at arbejde på forskellige måder.

Vidensnotat: Varieret og motiverende undervisning på mellemtrinnet

Fokus på viden og konkrete undervisningsgreb

Vidensnotatet bygger dels på viden fra litteraturen, dels på viden fra en række kvalitative interview med lærere og elever på mellemtrinnet.

  • Første del kaster lys på viden om variation i undervisningen. Her kan du først læse om, hvordan varieret undervisning kan bidrage til at styrke elevernes motivation. Dernæst kan du læse om, hvad der ifølge litteraturen kendetegner variation i undervisningen, og hvordan forskellige forhold i og omkring undervisningen spiller ind.
     
  • Anden del giver nogle bud på, hvordan man kan skabe variation i undervisningen: Hvilke greb kan identificeres inden for de overordnede rammer, i tilrettelæggelsen af undervisningen og i interaktionen i undervisningen? Til sidst får du inspiration til elementer ved varieret og motiverende undervisning og redskaber til at undersøge variation i din egen praksis.
Varieret og motiverende undervisning på mellemtrinnet
Om "Styrket elevmotivation på mellemtrinnet"

Formålet med udviklingsprojektet er at styrke elevernes faglige udvikling, trivsel og lyst til at lære.

I projektet undersøger og afprøver lærere fra skoler rundt om i landet, hvordan man kan tilrettelægge en mere varieret undervisning og derigennem fremme elevernes motivation.

Udviklingsprojektet løber frem til foråret 2025 og gennemføres som et partssamarbejde mellem DLF, BUPL og KL i regi af Fremfærd Børn. Projektet faciliteres og gennemføres i samarbejde med Danmarks Evalueringsinstitut (EVA).

Projektet bygger på erfaringerne fra Styrket elevmotivation i udskolingen, som blev gennemført i  2021-2023.

Projektledelse: KL og DLF