Sådan tager I fat på dialogen om stress på jeres skole
Nyt værktøjshæfte hjælper dialogen om stress på vej og giver værktøjer til forebyggelse.
BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø (BFA) står bag et nyt materiale, som kan bruges til fælles dialog om stress på skoler og uddannelsesinstitutioner.
Materialet introducerer til, hvordan stress kan forstås, og hvilke forhold på en arbejdsplads, der kan føre til alvorlige stressreaktioner:
- Hvad er arbejdsbetinget stress?
- Stress som tegn på ubalancer
- Indflydelse som væsentligt fokus i forebyggelse
Til slut præsenteres et værktøj, der kan bruges til at sætte ord på de påvirkninger i arbejdet, der kan medføre stress. I materialet er der desuden løbende forslag til spørgsmål, som kan hjælpe dialogen på vej.
Bidrag til den stressforebyggende indsats
Tanken er, at arbejdsmiljøorganisationen kan fungere som tovholdere for tilrettelæggelse, dialog og opsamling af dialogen i workshops eller på møder, og at drøftelserne om stress kan indgå som led i en stressforebyggende indsats på arbejdspladsen
Materialet er blevet kvalificeret af tillidsvalgte fra skoler og uddannelsesinstitutioner i en række testworkshops.
Som forebyggelse har vi arbejdet med at skabe bedre balance mellem krav og ressourcer, fx ved at give tilbud om en ekstra voksen med ind i klassen, tilbud om nærværskonsulent og tilbud om at få opdelt en klasse i to.
Uddannelsesinstitution på testworkshop