
Dialogkort om pædagogiske udfordringer
Dialogkortene hjælper jer med at tænke højt sammen og giver et overblik over, hvilke kompetencer jeres udfordringer kalder på.
Med dette dialogredskab kan I sætte gang i gode og vigtige dialoger om, hvilke pædagogiske udfordringer I oplever i jeres praksis, og derefter gå videre til, hvilke kompetencer I skal styrke.
Redskabet henvender sig til både forvaltning, ledere og medarbejdere, og hensigten er, at det kan bruges på personalemøder, ledermøder og i forvaltningens arbejde.
Brug dialogkort til at komme i gang
Dialogredskabet er opbygget i tre faser, der hver har en række dialogkort, som hjælper jer med at udfolde jeres samtaler.
Dialogkortene stiller en række spørgsmål, som får jer til at tænke højt sammen og giver jer et samlet overblik, som er vigtigt i arbejdet med strategisk kompetenceudvikling.
- I 1. fase skal I dykke ned i jeres behov. Det hjælper spørgsmål som "Hvilke faglige udfordringer oplever vi?" og "Hvilken indflydelse har de på vores pædagogiske praksis?" med.
- I 2. fase skal I se på jeres kompetenceindsats. Her støder I på spørgsmål som "Hvilke kompetenceudviklingsforløb passer bedst til vores behov?"
- I 3. fase skal I planlægge. Her bliver I stillet over for spørgsmål som "Hvordan skaber vi fællesskab og engagement?" og "Hvordan kan vi få det til at fungere i hverdagen?".
Dialogredskabet er udarbejdet i samarbejde mellem KL og BUPL.
Kompetenceudvikling bliver strategisk, når den kobles til den vision eller de mål, der skal indfries på området. I den strategiske kompetenceudvikling er der truffet bevidste valg om, hvad der skal til for udvikle kvaliteten i retning af mål og vision.
Strategisk kompetenceudvikling tager derfor afsæt i en undersøgelse af og dialog om, hvilke udfordringer der opleves i den pædagogiske praksis, og hvilken viden og kompetencer I mangler for at løse de udfordringer, der er identificeret.