Trin 3: Udvikle løsninger - samskabt styring
Tid til løsninger. Nu er udfordringerne identificeret og undersøgt, og bøvlet skal fjernes.
I trin 3 skal I sammen finde løsninger på de udfordringer, der skaber bøvl – det vil sige, de udfordringer I har beskrevet og prioriteret i trin 2.
Når I har undersøgt udfordringerne, ved I også, hvem I skal involvere i at løse dem. Det er derfor dem, I kan invitere ind til et møde eller en mindre workshop, hvor I finder løsningen på udfordringen – for eksempel ved at lave en brainstorms-session, hvor målet er at generere så mange løsningsforslag, som muligt.
Er der flere arbejdsgrupper, der arbejder med hver deres udfordring, så klæd dem eventuelt på til, hvordan de skal finde en løsning og giv dem tid til at planlægge arbejdet. God kommunikation på tværs er et vigtigt element i at sikre, at relevant information deles og forankres på tværs af organisationen.
Det får I ud af Trin 3
Formålet er at udvikle mulige løsninger på jeres udfordringer. I skal være opmærksomme på, at ét problem kan have flere løsninger, at de gode ideer kan være skjulte og ikke mindst, at dét at finde løsningen er en fælles opgave, som kræver dialog og involvering af dem, som har en ”aktie” i løsningen.
Sådan gør I
I har i trin 2 undersøgt udfordringerne grundigt. Derfor vil løsningen på en udfordring i nogle tilfælde ligge lige for og vil kunne føres ud i livet. I andre tilfælde skal I måske brainstorme for at finde mulige løsninger.
Når I har én eller flere løsninger på hver udfordring, kan I vurdere de enkelte løsninger.
- Hvad skal effekten være – hvad skal vi have ud af løsningen?
- Giver denne løsning den ønskede effekt?
- Hvordan finder vi ud af, om vi har nået det ønskede – hvad skal vi se efter?
Værktøjer
Der er udviklet 4 værktøjer til at vurdere løsningerne og komme hele vejen rundt om løsningsforslagene:
Gode råd
- Involvér de faggrupper, enheder og områder, der har ”aktier” i udviklingen af løsningen. Som i trin 2 er det vigtigt at holde fast i, at alle involverede (eller repræsentanter for de involverede) i udfordringen skal være med til at løse den.
- Involvér det ledelsesniveau, der har kompetence til at implementere løsningerne og ansvar for at sikre opbakning til dem. Hvis ledelsen slipper taget for tidligt, er der risiko for, at løsningen ikke bliver ført ud i livet.
Et godt fundament for, at løsningen bliver en succes, er, at I allerede, når I arbejder med de konkrete løsningsforslag opsætter mål for, hvilken effekt disse løsningsmodeller forventes at have. En del af dette indbefatter, at I ”arbejder hele vejen rundt om løsningen”. Bed derfor deltagerne i udviklingsarbejdet om sammen at tage stilling til, hvilke effekter de konkrete løsningsmodeller skal bidrage med. Herunder kan de med fordel overveje punkter:
- Kræver løsningen ændrede fysiske rammer? Nye strukturer?
- Hvilke ressourcer (tid og penge) skal der bruges på at implementere løsningen?
- Skal IT-systemet tilpasses til at understøtte løsningen?
- Er der juridiske overvejelser – hvilke?
- Er der risiko for, at løsningen kan få negative konsekvenser for borgeren eller andre bundlinjer f.eks. for medarbejdernes trivsel?
- Hvem vil være de største kritikere, og hvad vil kritikken gå på?
- Kræver løsningen nye kompetencer, roller eller ansvar hos nogle medarbejdere?
Tages der stilling til disse aspekter allerede tidligt i processen forbedres løsningens holdbarhed. Dertil skabes der et solidt grundlag for den efterfølgende evaluering af, om løsningen bibringer de ønskede effekter.