
Om projektet Samspil om den gode borgermodtagelse
Samspil om den gode borgermodtagelse har til formål at inspirere kommunale forvaltninger til at gøre møder med borgere bedre.
Projektet er en del af initiativet Fremfærd Borger.
Konsulentvirksomheden Actant har indsamlet inspirationsmateriale, der formidler, hvordan man kan gøre modtagelsen af borgere bedre. Der er indsamlet viden og erfaringer fra:
- Borgerservice Dokk1 i Århus
- Borgercenter Børn og Unge Bispebjerg
- Borgerservice Ringkøbing
Projektet er gennemført i tre faser, som andre borgermodtagelser også kan gennemføre:
1. Observér
Hvor er udfordringerne i borgermodtagelsen?
Rapporten ’Inspiration fra 3 borgermodtagelser’ viser eksempler på, hvordan et samspil mellem borgere, medarbejdere, indretning og redskaber kan gøre modtagelsen af borgere bedre. Se også ’Oversigt med 10 gode råd’.
Sådan gør du
- Læg mærke til hvordan borgerne bruger borgermodtagelsen.
- Tal med borgere og kollegaer fra alle faggrupper om, hvilke problemer de oplever i modtagelsen.
2. Find på
Hvilke tiltag kan gøre modtagelsen bedre?
Borgermodtagelsen i Dokk1 i Aarhus har i samarbejde med Actant udviklet forskellige løsninger til de problemer, de oplever i deres borgermodtagelse.
Sådan gør du
- Find sammen med de andre faggrupper på ideer, som løser problemerne.
- Læg sammen med de andre faggrupper en plan for, hvordan I prøver ideerne af.
3. Prøv af
Hvordan virker de nye tiltag?
Borgermodtagelsen i Dokk1 har afprøvet tiltaget Varm Velkomst, der optimerer borgernes ankomst ved at ændre på adfærd og indretning. Du kan høre om Dokk1’s erfaringer og anbefalinger i videoen ’Den Varme Velkomst’. Du kan læse evalueringen i teksten ’Evaluering af Den Varme Velkomst'.
Sådan gør du
- Lav de ændringer i indretning, adfærd og andet, som I har planlagt.
- Evaluér effekten af ændringerne ved igen at observere borgernes adfærd og tale med borgere og kollegaer.
Projektets tre faser er beskrevet i en model, du kan downloade nedenfor.
Tiltaget 'Varm Velkomst' i Dokk1 i Aarhus er blevet evalueret. Nedenfor kan du downloade evalueringen og blive inspireret til indretning af borgerservice.