
Konfliktløsning: Brug lokal humor
Mød borgerne i øjenhøjde. Det gør I f.eks. ved at tale hverdagssprog eller bruge kropssprog og humor i dialogen.
Sådan gør du:
Tænk over lokale skikke og forhold, og brug den viden til at møde borgerne i øjenhøjde.
Sørg for, at medarbejderne:
- bruger lokal humor og imødekommende kropssprog til at løsne en anspændt stemning
- bruger lokalt hverdagssprog i stedet for fagsprog, når det er muligt
- bruger eget kendskab til borgerne fra borgernes tidligere besøg i borgermodtagelsen
- forklarer borgerne, hvorfor medarbejderne gør, som de gør. F.eks. ved at fortælle hvorfor medarbejderen har brug for hjælp fra en kollega i betjeningen
- er diskrete ved skranken ved f.eks. at pege på eller skrive tal ved følsomme oplysninger i stedet for at sige tallene højt
Vi har en god vestjysk tilgang her, hvor vi snakker samme sprog som borgerne og putter lidt humor ind i det, så borgerne får en afslappet oplevelse.
Leder af borgerservice, Ringkøbing