Med forældre på job

Med mor og far på job: Åbner elevernes øjne for arbejdslivet

På Lundergårdskolen i Hjørring følger elever i 6. klasse mor eller far på job i to dage som led i et karrierelæringsforløb.

Af Pernille Søndergaard 12/08/2024

Da klasselærerne Jonas Nedergaard Poulsen og Heidi Villadsen i 2019 stod med hver sin 6. klasse og skulle planlægge temaugen for uge 10, kom de på en god idé:

Hvad med, at vi fik eleverne ud i praktik allerede nu i stedet for at vente til 8. klasse?

Da ideen først var på bordet, kunne de ikke slippe den igen. De tog derfor fat i skoledistriktets karrierelæringsvejleder og praktikkoordinator Laila Hingelbjerg Sørensen. Hun var vild med ideen og klar til sparring.

Og i fællesskab fandt de frem til et koncept for, hvordan det skulle lade sig gøre at sende børn på 12 år - som i udgangspunktet ikke må have et arbejde - på virksomhedsbesøg.

Det blev til karrierelæringsforløbet Med forældre på job.

Hvad vil det sige at gå på arbejde?

Tanken med forløbet er at starte i det nære og trygge med udgangspunkt i, at eleverne skal følge med deres mor eller far på job.

-  I 6. klasse er der ikke mange, der ved, hvad vil det sige at gå på arbejde og slet ikke, hvad deres forældre reelt set arbejder med. De ved, de tager afsted hver morgen og kommer hjem igen. Men hvad deres dag reelt bliver brugt til? Det er der faktisk ikke mange elever, der er klar over, siger Jonas Nedergaard Poulsen.

Lærerteamet og karrierelæringsvejlederen var enige om, at det ikke bare skulle handle om et udvidet virksomhedsbesøg.

-  Det var også vigtigt at få et uddannelses- og fremtidsperspektiv ind, som kunne vække elevernes nysgerrighed for karrierevejene, siger Heidi Villadsen.

Mor er den stærkeste erhvervsvejleder

Laila Hingelbjerg Sørensen så fra start flere oplagte fordele i at inddrage forældrene: Udover at give eleverne mulighed for at komme tidligt i erhvervspraktik, så kunne Med forældre på job nemlig også kickstarte den spæde dialog derhjemme om job og uddannelse.

- Man siger jo, at mor er den stærkeste vejleder i sidste ende, og med den her aktivitet får vi skabt et tidligt rum for samtale.

Mange forskellige jobs i spil

Kunstmaler, kirkesanger, hestemassør og brøndborer...  

Ved at inddrage forældrene og forældrenes netværk kommer eleverne i 6. klasse ud i nogle nicher på arbejdsmarkedet og bliver præsenteret for nogle fag og jobs, som ikke plejer at være i spil i de obligatoriske praktikker i 8. klasse, fortæller Laila Hingelbjerg Sørensen, som oplever, at eleverne i 6. klasse er åbne, nysgerrige og umiddelbare. De er endnu ikke dér, hvor de ser skævt til nogen jobs. 

- De er ikke så optaget af, om jobsene kan opfattes som kønsbestemte. I år var der en pige ude som brøndborer, og flere drenge var ude som pædagoger. Det ser vi ikke meget af i 8. klasse, siger hun. 

- Det er et godt argument for at sende eleverne i praktik allerede i 6. klasse, for i 8. klasse vil man helst ikke være pinlig og skille sig for meget ud. Her er der mange, der gerne vil i praktik i det lokale supermarked, for så er der mulighed for et fritidsjob der efter praktikken, tilføjer Heidi Villadsen.

Med forældre på job - men ikke kun

Det er ikke altid, eleverne tager med deres egne forældre på job, enten fordi forældrene ikke er i job, eller fordi jobbet ikke giver mulighed for at have et barn med.

- Men her oplever vi, at fællesskabet i klassen tager over: Så tilbyder Sofies mor, der er pædagog, at hun kan have to elever med, eller så inspirerer eleverne hinanden til at prøve andre muligheder, og jeg kan træde til og hjælpe, siger Laila Hingelbjerg Sørensen. 

Der er også elever, der har mod på selv at finde en arbejdsplads, og de lokale virksomheder tager godt imod de elever, der banker på. 

Og endelig så er skolen også selv i spil som arbejdsplads. De elever, der har brug for kendte og trygge rammer, kan fx komme på besøg i kantinen, skolebiblioteket eller tage med pedellerne på job.    

Motiverer til nysgerrighed

Inden eleverne kommer ud på arbejdspladserne tirsdag og onsdag, bliver de mandag forberedt på deres praktik med oplæg fra fagbevægelsens skoletjeneste, karrierelæringsvejlederen og lærerteamet, der forener kræfterne om at sætte skub i spørgsmål og refleksioner om job og uddannelse.  

Eleverne laver også nogle spørgsmål, som de skal finde svar på, når de er ude på arbejdspladserne, og de bliver klædt på til, hvordan de løbende kan dokumentere det, de oplever. Fredag kulminerer ugen nemlig med en jobmesse, hvor eleverne præsenterer, hvad de tager med sig fra deres praktik.

- Vi motiverer eleverne til at være nysgerrige på de uddannelser og arbejdsfunktioner, der gemmer sig på den virksomhed, de skal ud på. Så får de øjnene op for, at det fx ikke kun er kontoransatte, der er på et kontor, men at der faktisk også er en pedel eller nogen, der laver mad. På den måde bliver uddannelses- og jobviften bredt godt ud, siger Jonas Nedergaard Poulsen.

Bygger bro over forskellige fag

For skoleleder Troels Mikaelsen er det et særligt plus ved forløbet, at det lægger op til, at eleverne arbejder tværfagligt og projektorienteret.

- Vi har jo indrettet os strukturelt med fag som søjler, hvor vi i det her forløb kan forene kompetencer fra de forskellige fag. For det er også sådan, virkeligheden er, siger han og tilføjer:

- Og derudover er det ansvar, vi giver eleverne ved at sende dem ud i verden, noget, vi kan videreføre til, hvordan vi ellers arbejder. 

Man bliver set som en, man kan give ansvar, og man lærer, hvad man må og ikke må på arbejde. Sådan lyder nogle af tilbagemeldingerne fra eleverne.

Lærere på visit 

Når eleverne er ud på job, sætter de to klasselærere sig ikke bare tilbage med hænderne i skødet. De har lagt en plan for korte besøg på arbejdspladserne.

- Det er jo ikke todages børnepasning for os - det vil vi selvfølgelig gerne vise virksomhederne, og så får vi fem minutters indblik, der gør, at vi kan spørge ind, når eleverne kommer tilbage og skal bearbejde deres erfaringer og nye viden, siger Heidi Villadsen.

Hun og Jonas Nedergaard Poulsen har bidt mærke i, at forældrene generelt er gode til at involvere deres kolleger, så eleverne ikke bare følger i hælene på mor eller far.

- Det er rigtig positivt, for meningen er, at de skal snuse til hele virksomheden og ikke bare én jobfunktion, understreger Jonas Nedergaard Poulsen, som oplever, at eleverne ikke rigtig har tid til hans besøg, for de har en opgave, de skal lave - og det er der en del stolthed forbundet med.

Vi vil gerne vise, at der er alternativer til det automatiske gymnasievalg og åbne elevernes øjne for, at der mange andre muligheder og fagligheder end den slagne vej

Skoleleder Troels Mikaelsen

Masser af ny viden med hjem

Eleverne vender tilbage til skolen torsdag med rygsækken fuld af ny viden og nye erfaringer, som skal pakkes ud, deles med kammeraterne og bearbejdes til fredagens jobmesse, hvor hver især skal præsentere den arbejdsplads, de har besøgt.

- Eleverne mødes i en fælles aktivitet, hvor alle er på lige fod, og alle kan bidrage med det, de hver især kommer tilbage med. En havde fx været ude som hestemassør. Hun skal sikkert ikke være hestemassør, men hun kunne fortælle om det særlige job og åbne de andres øjne: Wauw - tænk at det findes!, fortæller Heidi Villadsen.

Velkommen indenfor til jobmesse

Ugen kulminerer med fredagens jobmesse hvor forældre og virksomheder er inviteret - sammen med eleverne på 5. årgang, som får en smagsprøve på, hvad de selv snart skal ud at opleve. 

Jeg satte selv en ret god udstilling op. Jeg havde plakater, slideshow, bolsjer og andet godt med. Mange kom forbi og ville høre, hvordan min praktik havde været i Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse. Det var en virkelig god oplevelse!

Bastian 12 år
Program for Med forældre på job

Indholdet af programmet kan variere afhængig af årets lærerteam.

Mandag

Kl. 8.00–9.30: Oplæg v. Fagbevægelsens Skoletjeneste

Fokus på den Danske Model, fagforeningernes rolle, pligter og rettigheder i et fritidsjob – skabe nysgerrighed og indsigt gennem dialogspil og debatter på klassen.

Kl. 10.00–11.30: ”På arbejdspladsbesøg” v. skolens karrierelæringsvejleder.

  1. Fokus på styrker: Hvilke styrker kræver forskellige jobs og arbejdspladser? Hvilke styrker har du selv med dig?
  2. Præsentation af klassens besøgssteder og opfordring til at tage godt imod ugens uforudsigelige aktiviteter.
  3. Debat: Hvilke job er de vigtigste? Hvilke job er de mest uundværlige?

 Kl. 12.00–13.30: Lærerne præsenterer deres opgave

  1. Præsentation af fredagens jobmesse: Sådan kan du forberede din stand og din fremlæggelse  (fx spørgsmål, interview, spørgeskema billeder, video og genstande fra arbejdspladserne.)
  2. Hjælp til fremstilling af arbejdsspørgsmål.

Tirsdag og onsdag:

Arbejdspladsbesøgsdage – lærerne kommer på korte besøg.

Torsdag:

Forberedelse af jobmesse

Fredag:

Kl. 8.00–11.00:  Eleverne laver deres udstillingsstand.

Kl. 11.00–12.30: Elev-præsentationer for ”gæster”: Elever fra 5. årgang, forældre og andre fra arbejdspladserne, som har været en stor del af aktiviteten.

Eksempel på god praksis i ny bog om karrierelæring

Med forældre på job indgår som et praksiseksempel på læringsorienteret vejledning i en ny bog om karrierelæring i skolen, som er finansieret af Fremfærd Børn i forlængelse af projektet "Udsyn i udskolingen"..

Bogen er er bl.a. målrettet læreruddannelsen, hvor 'uddannelse og job' er kommet til som et valgfag, der skal klæde de lærerstuderende på til at varetage undervisningen i emnet i folkeskolen.

Læs mere om den nye bog

Ungegarantien i Hjørring Kommune

I 2019 vedtog Hjørring Kommune en ungegaranti, som har til formål at støtte de unge i at opnå de relevante kompetencer i forhold til job og uddannelse.

Ungegarantien omfatter bl.a., at man skal bruge 25 timer på emnet Uddannelse og job på alle klassetrin i grundskolen og en uges obligatorisk praktik enten i 8. eller 9. klasse. På den måde bliver der fokus på emnet Uddannelse og job, som er timeløst alle andre steder.

Det fortæller Laila Hingelbjerg Sørensen, hvis jobfunktion som karrierelæringsvejleder og praktikkoordinator i skoledistriktet så dagens lys sammen med Ungegarantien.