Et kortlægningsredskab og inspirationskatalog er nogle af de værktøjer, Ikast-Brande Kommune bruger i PotentialeProfilen, som er et tilbud til alle daginstitutioner. Projektet er netop blevet anerkendt med et certifikat fra EPSA.
Børn med særlige behov
På aflastningsstedet Lunden i Faaborg-Midtfyn Kommune har børn og unge stor glæde af den interaktive sæl Luffe. Personalet bruger nemlig sælen målrettet i det pædagogiske arbejde.
I Lolland Kommune arbejder man med det digitale værktøj Familiedialog, der skal give mere målrettede og sammenhængende indsatser på familieområdet.
På det kommunale døgntilbud, Børne- og Ungecentret Norddjurs, har man indført nye metoder for at skabe trivsel og bedre skolegang bl.a. daglige citater, ros-plakater og børnepanel.
Anbragte børn har brug for at blive set, hørt og rørt. Det har man taget konsekvensen af på døgntilbuddet Sølyst i Aarhus.
Ved hjælp af det særlige Nest-program inkluderer man i to klasser fire børn med autisme i hver klasse på en skole i Aarhus.
Et utraditionelt samarbejde mellem skole og døgntilbud giver gode resultater. ”Bare man bruger 15 minutter om ugen på de positive historier i skolen, giver det barnet 30 gode timer den uge," lyder det fra pædagog.
Pauser, faglig sparring og samarbejdet med pårørende skal opprioriteres, hvis høje følelsesmæssige krav skal kunne håndteres i en travl hverdag. der har sat temaet på dagsordenen.
Hvordan sikrer man, at samarbejdet mellem de professionelle, der kan gøre en forskel for børns trivsel, fungerer bedst muligt? Og er der viden fra kommuner, der har udviklet virkningsfulde tiltag, som kan overføres til andre kommuner?
Et projekt på Maglegårdsskolen i Gentofte Kommune inddrager ergo- og fysioterapeuter fra Børneterapien i at øge medarbejdernes viden om børns sansemotoriske udvikling.