På et døgn- og aflastningstilbud for børn med flere diagnoser i Herning har medarbejdere og ledelse under et SPARK-forløb udviklet en tavle til at skabe overblik over dagens praktiske opgaver, hvilket har nedbragt mængden af fejl, og medarbejderne er blevet bedre til at hjælpe og anerkende hinanden.
Børn med særlige behov
Hvad er kerneopgaven hos os? Dette enkle spørgsmål har haft stor betydning på en specialinstitution for børn og unge i Thisted, som efter et SPARK-forløb nu oplever øget trivsel og langt mindre 'skyllerumssnak'.
Skoleleder Jonas Rasmussen slog til, da to lærere ville lave forløb for højtbegavede børn. 'Det er et kæmpehit at være på forkant', siger han.
Lærere udvikler tilbud til højtbegavede børn, som ellers risikerer mistrivsel. Snart skal alle skoler have beredskab til højtbegavede.
Lærere og pædagoger skal øve sig i at lytte uden at gå i ”løsningsmode”, viser erfaringer fra projekt om anbragte børn.
Indførelsen af et introduktionsprogram og en mentorordning har skabt et langt bedre arbejdsmiljø og mindre gang i svingdøren i afdelingen for børn og unge i Sønderborg Kommune.
Hvordan sikrer man, at samarbejdet mellem de professionelle, der kan gøre en forskel for børns trivsel, fungerer bedst muligt? Og er der viden fra kommuner, der har udviklet virkningsfulde tiltag, som kan overføres til andre kommuner? Det sætter parterne på det kommunale område nu fokus på i et nyt Fremfærd-projekt.
Specialcenteret Rabu arbejder målrettet med konfliktnedtrappende tiltag. Metoderne trafiklys og low arousal har skabt en roligere hverdag, hvor det enkelte barns behov i højere grad bliver tilgodeset, og de ansattes faglighed hele tiden bliver finpudset.
Ved hjælp af det særlige Nest-program på Skole i Aarhus inkluderer man i to klasser fire børn med autisme i hver klasse, hvor resten af børnene ikke har autisme. Inklusionen fungerer blandt andet i kraft af, at der er et tæt samarbejde mellem lærere, pædagoger, medarbejdere fra PPR og forældre.
Pauser, faglig sparring og samarbejdet med pårørende skal opprioriteres, hvis høje følelsesmæssige krav skal kunne håndteres i en travl hverdag. Det siger socialpædagog Sophie Sønderby fra Silkeborg Kommune, der har sat temaet på dagsordenen.