I samarbejdet mellem dagplejere og andre fagprofessionelle om børn i udsatte positioner skal man udvikle praksis sammen.
Børn med særlige behov
3 nye film giver lærere, og pædagoger mfl. inspiration til samarbejdet med kolleger på myndighedsområdet om intentionerne i Barnets lov.
Ny publikation giver inspiration til, hvordan du som fagperson kan støtte op om fars rolle i sociale indsatser for børn med handicap.
I Silkeborg har skræddersyet hjælp til kommunens svageste på kort tid givet gode resultater for både borgere og medarbejdere.
En SWOT-analyse og masser af medarbejderinvolvering var redskaber til at skabe fælles mål for to institutioner på børnehandicapområdet.
På et døgn- og aflastningstilbud for børn med flere diagnoser i Herning har medarbejdere og ledelse under et SPARK-forløb udviklet en tavle til at skabe overblik over dagens praktiske opgaver, hvilket har nedbragt mængden af fejl, og medarbejderne er blevet bedre til at hjælpe og anerkende hinanden.
Hvad er kerneopgaven hos os? Dette enkle spørgsmål har haft stor betydning på en specialinstitution for børn og unge i Thisted, som efter et SPARK-forløb nu oplever øget trivsel og langt mindre 'skyllerumssnak'.
Et kortlægningsredskab og inspirationskatalog er nogle af de værktøjer, Ikast-Brande Kommune bruger i PotentialeProfilen, som er et tilbud til alle daginstitutioner. Projektet er netop blevet anerkendt med et certifikat fra EPSA.
På aflastningsstedet Lunden i Faaborg-Midtfyn Kommune har børn og unge stor glæde af den interaktive sæl Luffe. Personalet bruger nemlig sælen målrettet i det pædagogiske arbejde.
I Lolland Kommune arbejder man med det digitale værktøj Familiedialog, der skal give mere målrettede og sammenhængende indsatser på familieområdet.