
Brug uddannelse som løftestang for øget kvalitet i dagtilbud
Ufaglært til Faglært-puljen giver mulighed for at gennemføre en pædagogisk assistentuddannelse uden løntab for medarbejderen.
Børns trivsel og læring er tæt forbundet med personalets kompetencer. Men hvordan kan vi skabe et pædagogisk læringsmiljø af høj kvalitet for alle børn i dagtilbuddene?
Den netop publicerede, nationale undersøgelse Kvalitet i dagtilbud fra EVA/VIVE peger bl.a. på behovet for at styrke og støtte:
- Relationer mellem personale og børn
- Børns indbyrdes samspil og fællesskaber
- Opmærksomhed på børns perspektiver og engagement
- Deltagelsesmuligheder for børn i udsatte positioner
Her spiller efteruddannelse og kompetenceløft af medarbejderne en central rolle.
Den pædagogiske assistentuddannelse styrker det pædagogiske arbejde
En væsentlig del af personalet i dagtilbuddene har i dag ikke en pædagogisk uddannelse. Ufaglærte pædagogmedhjælpere udgør ca. 35 procent, mens andelen af pædagogiske assistenter er 8 procent. Mange medarbejdere har derfor mulighed for at løfte deres kompetencer.
KL og FOA har en fælles vision om, at flere ufaglærte medarbejdere skal blive faglærte. Den opsøgende indsats for uddannelse og kompetenceudvikling støtter opkvalificeringen gennem Ufaglært til Faglært-puljen.
Puljen giver ufaglærte pædagogmedhjælpere mulighed for at gennemføre den pædagogiske assistentuddannelse uden løntab. Puljen yder også tilskud til et På-vej-til faglært forløb via bl.a. AMU-kurser som første skridt på kompetencerejsen.
Den pædagogiske assistentuddannelse klæder deltagerne på til bl.a. at:
- Udvikle inkluderende læringsmiljøer
- Understøtte børns trivsel, læring og sociale fællesskaber
- Planlægge aktiviteter, der fremmer børns engagement
- Arbejde med børn i udsatte positioner, herunder børn med diagnoser
Dokumenteret effekt
En EVA-analyse dokumenterer, at pædagogmedhjælpere, der gennemfører den pædagogiske assistentuddannelse, får en bredere faglig ballast og dermed kan bidrage endnu bedre til et stærkt pædagogisk læringsmiljø.
Behovet for opkvalificering er vokset de senere år – og her kan den pædagogiske assistentuddannelse være en vej til styrkede pædagogfaglige kompetencer.
Et skærpet politisk fokus på dagtilbudsområdet har bl.a. resulteret i loven og minimumsnormeringer samt en tilhørende opkvalificeringspulje.
Puljen er afsat til at give pædagogisk personale i dagtilbud mulighed for at deltage i uddannelse og kompetenceudvikling og kan søges som supplement til Ufaglært til Faglært-puljen.
Praksisnær uddannelse
Den pædagogiske assistentuddannelse er en erhvervsuddannelse. Social- og Sundhedsskoler over hele landet samt en række professionshøjskoler udbyder uddannelsen, både som ordinæruddannelse, der tager 3 år og 1,5 måneder og som voksenuddannelse, der kan tage ned til 42 uger.
Den pædagogiske assistentuddannelse er en praksisnær uddannelse, hvor deltagerne kobler teori direkte til deres arbejdserfaringer.