
Løft kvaliteten i dagtilbud med pædagogiske assistenter
Kom til webinar og få indsigt i, hvordan uddannelsen til pædagogisk assistent kan komme fremtidens komptencekrav i møde og løfte kvaliteten.
Den opsøgende indsats inviterer til et spændende webinar den 24. oktober, hvor vi stiller skarpt på de vigtigste pointer i en ny rapport om kvaliteten i dagtilbud og kommer med bud på, hvordan vi bedst ruster det pædagogiske personale til at løfte kvaliteten i dagtilbud.
Baggrund for webinaret
Hvordan står det til med kvaliteten i dagtilbud for 3-5-årige, og hvilke faglige kompetencer kalder det på?
Det sætter VIVE og EVA spot på i rapporten Kvalitet i dagtilbud, som belyser de udfordringer og udviklingsbehov, der præger området netop nu
Børns trivsel og læring er tæt forbundet med personalets kompetencer. Men hvordan kan vi skabe et pædagogisk læringsmiljø af høj kvalitet for alle børn i dagtilbuddene?
I kvalitetsrapporten peger EVA og VIVE bl.a. på behovet for at styrke og støtte:
- Relationer mellem personale og børn
- Børns indbyrdes samspil og fællesskaber
- Opmærksomhed på børns perspektiver og engagement
- Deltagelsesmuligheder for børn i udsatte positioner
Program for webinaret
-
Oplæg fra EVA – Line Buer Bjerre, chefkonsulent fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA), præsenterer hovedkonklusionerne med vægt på kompetenceudvikling blandt medarbejderne fra kvalitetsrapporten udarbejdet i samarbejde med VIVE.
-
Perspektiv fra praksis og uddannelse – Kristine Andersen, uddannelsesleder på Københavns Professionshøjskole (KP), kommer med bud på, hvordan uddannelsen til pædagogisk assistent kan imødekomme dele af rapportens konklusioner.
-
Rammer og økonomi – Den opsøgende indsats informerer om mulighederne for økonomisk kompensation under uddannelse til pædagogisk assistent og flere veje til kompetenceudvikling for ufaglærte medarbejdere på dagtilbudsområdet.