
Når vi hjælper hinanden - hjælper vi borgerne bedre
I Hvidovre vil de være bedre til at hjælpe de svageste borgere, der bøvler med det digitale. Og det kræver samarbejde på tværs.
- Vi spurgte os selv: Hvem er de borgere, vi ikke ser her hos os i Borgerservice? Det er nemlig ofte dem, der har mest brug for vores hjælp, så hvordan kan vi hjælpe dem bedre?
Pia Enni Nilsson er faglig konsulent i Hvidovre Borgerservice. Hun fortæller om baggrunden for Hvidovres deltagelse i Fremfærd-projektet Digital inklusion, som har til formål at understøtte medarbejdere, der til dagligt møder borgere, som på en eller anden måde bøvler med det digitale.
Fokus på de allersvageste borgere
Der er nemlig mange borgere, der har store og nogle gange akutte digitale udfordringer, som medarbejderne i Hvidovres Center for Handicap og Psykiatri (HAP) skal hjælpe dem med - og her er der ofte brug for den viden og de spidskompetencer, som findes i Borgerservice.
- Vi har en pligt til at hjælpe de allersvageste, og vi vil rigtig gerne. Vi står med en kæmpe værktøjskasse og åbne arme i Borgerservice, men vi hjælper bedst gennem de medarbejdere, der er omkring de her personer i det daglige, for det er de de bedste til, siger projektleder og faglig konsulent Mustafa Baskaya.
Det er en af vores kerneværdier, at vi skal behandle borgerne forskelligt for at give dem samme service. Alle kan ikke presses ind i samme skabelon
Konsulent Mustafa Baskaya, Hvidovre Kommune
Hvordan kan vi samarbejde bedre?
Han fortæller, at Digital inklusion-projektet på mange måder primært er et samarbejdsprojekt, hvor målet er at øge kendskab og samarbejde mellem medarbejdere fra forskellige områder i kommunen.
Og da Borgerservice tog på roadtrip til Center for Handicap og Psykiatri for at præsentere ideen om et stærkere samarbejde, blev det tydeligt, at der var et behov:
- Medarbejderne i HAP blev faktisk overraskede over, hvor mange ting, vi egentlig kan hjælpe med. Og vi blev bevidste om, at vi bliver nødt til at kommunikere meget tydeligere om alt det, vi tilbyder, fortæller faglig konsulent May Guldager.
Akuttelefon giver genvej
Kristian Steen Jensen er social- og sundhedsassistent og arbejder i socialpsykiatrien. Han er en af dem, der er rigtig glad for det nye samarbejde. Det gælder særligt, når han har vagt på Hvidovres Åbent tilbud, som er et socialpædagogisk tilbud til borgere, hvor man kan få vejledning og støtte til løse lettere konkrete og enkeltstående opgaver.
En af projektets prøvehandlinger har nemlig været at etablere en akuttelefon, så medarbejderne i Handicap og Psykiatri hurtigt kan få hjælp til at komme videre, når de støder på en udfordring eller mangler viden.
- Det er en kæmpe hjælp, at jeg ikke skal sidde og vente i telefonen eller skal stilles om. Det gør, at vi kan hjælpe borgere, der står i en knibe, med det samme. Det er både trygt for borgerne og frigiver en masse tid og sparer os for besvær, fortæller han.
Vi griber borgeren bedre
En anden prøvehandling i Hvidovre er at udstationere medarbejdere fra Borgerservice på netop Åbent tilbud en gang om måneden, hvor de sammen med medarbejdere fra Handicap og Psykiatri møder og hjælper borgerne i mere uformelle rammer end normalt. Her kan borgerne få hjælp til fx MitID og digitale selvbetjeningsløsninger eller til at forstå og svare på post fra myndigheder.
- Nogle af de borgere, som tidligere har haft deres gang på Borgerservice, og som vi har haft svært ved at hjælpe, har jeg senere mødt på Åbent tilbud, hvor de får den hjælp, de har brug for. Det er betryggende at vide, at der bliver taget godt hånd om dem, fortæller kontorassistent Peter Hauballe Nielsen.
Det betyder blandt andet, at Borgerservice er blevet bedre til at fortælle de borgere, de selv har svært ved at hjælpe, om Åbent tilbud.
Kendskab giver kollegaskab
Udstationeringen og det nye samarbejde giver også medarbejderne en chance for at lære af hinanden og få indsigt i hinandens arbejde.
- Jeg er blevet klogere på rigtig mange ting, siden vi er startet med Digital inklusion - og jeg føler faktisk, at jeg har fået flere kolleger, som jeg kan samarbejde med, og at det bliver nemmere at udføre mit arbejde, siger social- og sundhedsassistent Kristian Steen Jensen.
Faglig konsulent Pia Enni Nilsson kan også se mange fordele i at få sat ansigter på hinanden og have en mere regelmæssig kontakt:
- Vi har et tilbud, hvor vi tager hjem til borgere, der ikke har mulighed for at møde op i Borgerservice, og hjælper dem med fx at installere og oprette MitID. Nogle gange ser jeg noget, hvor jeg bliver bekymret. Nu ved jeg lige præcis, hvem jeg skal tage fat i for at sikre mig, at der bliver taget hånd om denne her person.
Borgerservicechef Christina Warlund har været all-in på projektet fra dag 1.
Men når et projekt går på tværs af kommunen, så er det ikke nok, at der er én chef, der synes, det er en god idé - både topledelse og de andre chefer skal også tages i ed. Og heldigvis gav Digital inklusion også god mening hos dem.
- Her har vi nok også været hjulpet af, at det er en meget aktuel dagsorden at støtte digitalt udfordrede borgere. Men nok allermest, at vi fra Borgerservice er kommet med ressourcer og simpelthen stillet os til rådighed, fortæller hun.











