Betjening: Sæt en flyvende medarbejder til at vejlede borgerne Hav en medarbejder, som er opmærksom på og guider borgere ved ankomst og ventetid.
Betjening: Forkort ventetiden Skab effektiv betjening i åbningstiden og arbejdsro i andre tidsrum. Luk f.eks. for betjening i mindre tidsrum.
Indretning: Indret rummet efter borgernes adfærd Læg mærke til, hvordan borgerne bruger borgermodtagelsen, og tilpas rum og genstande derefter.
Indretning: Indret rummet på en hjemlig måde Skab en afslappet stemning ved at indrette borgermodtagelsen med ´hjemlige´ ting, som f.eks. planter og bløde stole.
Redskaber: Brug viden om persontyper og borgergrupper Giv medarbejderne redskaber til at aflæse og betjene borgere med særlige behov. Lær f.eks. af lokale aktører, som kender typiske borgergrupper godt.
Redskaber: Gør hjemmesiden til et godt sted at starte for borgerne Brug hjemmesiden til at vejlede og informere borgere inden et besøg. Fortæl f.eks., hvilke dokumenter borgerne skal medbringe ved nyt pas.
Redskaber: Brug redskaber til at samarbejde Samarbejd om at skabe faste og professionelle rammer for møder med borgerne, f.eks. ved hjælp af en tavle eller kalender.
Konfliktløsning: Fortæl borgerne, hvad I kan hjælpe med Gør det tydeligt, hvad I kan hjælpe med, og hvad borgernes muligheder er. Afstem gerne forventningerne forinden via f.eks. telefon, brev eller web.
Konfliktløsning: Smil til borgerne og aflæs deres humør Opdag og forebyg konflikter så tidligt som muligt. Læg mærke til, om borgeren spejler jeres kropssprog og ansigtsmimik.
Konfliktløsning: Brug lokal humor Mød borgerne i øjenhøjde. Det gør I f.eks. ved at tale hverdagssprog eller bruge kropssprog og humor i dialogen.
Om projektet Samspil om den gode borgermodtagelse Samspil om den gode borgermodtagelse har til formål at inspirere kommunale forvaltninger til at gøre møder med borgere bedre.
Sådan skaber I selv forbedringer i borgermodtagelsen Når man vil forbedre sin borgermodtagelse, så kan det ofte være små ændringer, der gør en stor forskel for borgerne. Få her en guide til, hvordan I selv kan skabe de ændringer.
Den varme velkomst bygger på tværfaglighed og samarbejde I Aarhus Kommune har Borgerservice, Hovedbiblioteket og Teknisk Service sammen udviklet den varme velkomst til borgerne.
Se videoen: Varm velkomst af borgerne Bliv inspireret af Aarhus Kommune til at arbejde med det tværfaglige samarbejde og med indretning af borgermodtagelsen.
Borgermodtagelse: Vi møder borgerne, hvor de er I Borgerservice på Ringkøbing rådhus er det sjældent, at borgerne går forgæves, og de bliver mødt med en vestjysk tilgang, de kender.