SMTTE-modellens fem elementer
Hvad skal I være opmærksomme på, og hvilke spørgsmål skal I stille jer selv, når I arbejder med SMTTE-modellen?
SMTTE-modellen består af fem elementer:
- S – Sammenhæng
- M – Mål
- T – Tiltag
- T – Tegn
- E – Evaluering
S – Sammenhæng
Vi kan få sammenhængen beskrevet ved at besvare følgende spørgsmål:
- Hvorfor skal der arbejdes med dette?
- Hvad er udfordringen?
- Hvad er udgangspunktet, rammerne og vilkårene?
- Hvad er beboerens behov?
- Hvilke muligheder har vi og beboeren?
- Hvad er vores erfaringer?
M – Mål
- Hvad er det, der ønskes opnået? Målet skal være konkret og realistisk!
- Hvad skal beboeren have ud af den pædagogiske indsats?
- Hvad er det konkrete, beboeren skal opnå?
- Er der en tidsramme, eller skal der arbejdes med målet ind til næste møde?
- Matcher målet de muligheder, vi har i dagligdagen?
T – Tegn
Tegn er en beskrivelse og dermed en dokumentation af de synlige forandringer, som vi ønsker at se. Tegnene kan både være kvantitative og kvalitative.
- Hvad skal vi holde øje med for at se, om vi nærmer os målet?
- Hvad skal vi se, høre og opleve på vej mod, og når målet er nået – hvilke indikatorer skal vi have fokus på, og hvordan registreres disse? F.eks. kan et tegn kan være: Vi vil høre, at beboer bliver mindre råbende i badet. Eller: Vi vil se, at beboeren søger kontakt til alle medarbejderne af sig selv.
- TEGN skal være meget konkrete og målbare. Det er vigtigt, at vi aftaler, at det er de/det samme tegn, vi ser, hører eller mærker.
T – Tiltag
Det helt konkrete, der skal planlægges, igangsættes og udføres for at målene nås.
- Hvad skal vi sætte i gang for at bevæge os frem mod målet?
- Hvad kræver det af medarbejderen og beboeren?
- Hvem har ansvar for hvad, hvornår?
- Hvilken pædagogisk tilgang benyttes (neuro-, relations-, kommunikationspædagogisk)?
- Hvilke pædagogiske redskaber benytter vi?
E – Evaluering
Her beskrives den udvikling eller proces, der er – eller har været i gang.
- Hvad er det sket? (brug af dokumentation)
- Hvor tæt er vi kommet for at opfylde målet? (vurdering)
- Hvordan kan vi tage det næste skridt?
- Hvordan skal det enkelte mål evalueres?
- Hvilke værktøjer vil være velegnede til at evaluere de enkelte mål?
- Hvem skal evaluere?
- Hvornår skal der evalueres?
- Hvordan skal evalueringen formidles og til hvem?
- Hvilken ny indsigt har vi fået og giver det anledning til ny indsats/nye mål?
SMTTE-modellen er oprindelig udviklet af Hallvard Håstein, rådgiver i pædgogiske fag.
Forsiden: Faglighed i fremtidens boformer
Trivselsplaner: Øg borgerens trivsel i udfordrende hverdagssituationer
Prøvehandlinger: Sæt borgernes drømme i centrum
Find frem til borgerens håb og drømme
Integration af borgerne i lokalsamfundet
SMTTE-modellen: Understøt borgerens trivsel og udvikling
Tværfagligt samarbejde - integration af fagligheder løfter borgerne
Etik som værdiskabende overligger
Årshjulet – en vej til mere borgerinddragelse og bedre pårørende samarbejde