Sådan arbejder I med at styrke jeres indsigt i borgerens håb og drømme
Bliv godt klædt på til at finde frem til borgerens håb og drømme
Vi anbefaler, at ledelse og medarbejdere begynder med at forholde sig til nogle helt centrale spørgsmål om motivation og totalkommunikation. På den måde får I de nødvendige faglige, tekniske og analytiske kompetencer på plads og sikrer projektet den bedst mulige start.
Læs "Stop op før I starter" (pdf)
Den strukturerede proces omkring for-forståelse, indsamling af data og fortolkning kan med fordel involvere flere forskellige parter og fagligheder, så flere perspektiver på borgerens kommunikation inddrages og kvalificerer fortolkningen. Den faste systematik i arbejdet kan med fordel understøttes af en række konkrete hjælperedskaber.
Hjælperedskaber i processen
En vedholdende nysgerrighed på borgerens håb og drømme skal udfoldes i hverdagen på botilbuddet, og undersøgelser vil oftest involvere mange samarbejdsparter omkring borgeren. Medarbejdere omkring borgeren skal i praksis sikre proces og fremdrift.
Vi anbefaler derfor, at I på botilbuddet helt indledningsvist organiserer arbejdet på en måde, som er hensigtsmæssig ift. botilbuddets kultur, og at rammer og rollefordeling er tydelig for alle involverede.
LINK: "Stop op før I starter"
Forsiden: Faglighed i fremtidens boformer
Trivselsplaner: Øg borgerens trivsel i udfordrende hverdagssituationer
Prøvehandlinger: Sæt borgernes drømme i centrum
Find frem til borgerens håb og drømme
Integration af borgerne i lokalsamfundet
SMTTE-modellen: Understøt borgerens trivsel og udvikling
Tværfagligt samarbejde - integration af fagligheder løfter borgerne
Etik som værdiskabende overligger
Årshjulet – en vej til mere borgerinddragelse og bedre pårørende samarbejde