Hvad er didaktiske samtaler?
Didaktiske samtaler er tilrettelagte samtaler om undervisningens mål og evaluering af undervisningen, og hvordan undervisningen kan tilrettelægges for at fremme alle elevers læring, udvikling og dannelse.
Didaktiske samtaler beskæftiger sig med didaktiske spørgsmål i relation til undervisningen, og de undersøger samspillet og sammenhængen mellem på den ene side undervisningens tilrettelæggelse og gennemførsel - og på den anden side elevernes udbytte af undervisningen.
Træning og systematisk analyse i professionelle læringsfællesskaber
Didaktiske samtaler er en vigtig trædesten i skolens mange professionelle rum, hvor lærere og pædagoger planlægger og efterbehandler undervisning og pædagogiske indsatser i fællesskab. Indgangen til samtalerne er de læringsmål, som teamet retter undervisningen mod, og anledningen er fx iagttagelser af nye behov eller udfordringer i undervisningen, eller anledningen kan være skolens strategiske indsatser.
Teamsamarbejde og samarbejdet i fx skolens ressourcecenter og pædagogiske læringscenter har dog ofte brug for støtte til i hverdagen at arbejde systematisk med data og til at hjælpes ad med at udpege prøvehandlinger, der udvikler nye undervisningsformer, som eleverne kan profitere af. Derfor er det mange steder en faglig lederopgave (eller vejlederopgave) at facilitere didaktiske samtaler og at træne deltagernes færdigheder i systematisk analyse og samarbejde.
Figur 1: Lærende cyklus i arbejdet som professionelt læringsfællesskab:
Fordybelse i samspillet mellem undervisning og læring
Didaktiske samtaler er omdrejningspunktet for fordybelse i samspillet mellem undervisning og læring. Den didaktiske samtale er et anvendeligt redskab, når der er særlige udfordringer med, at elever ikke lærer og trives som forventet, og det er svært at differentiere undervisningen, så den rummer alle elevers behov.
Der kan være brug for, at faglige ledere (sammen med skolens vejledere) sætter sig i spidsen for en undersøgende proces i et team, hvor man veksler mellem observation af prøvehandlinger og didaktiske samtaler, alt imens man gradvist opnår en dybere forståelse af situationen.
Figur 2: Procesforløb hvor det professionelle læringsfællesskab trinvis fordyber sig:
Systematiske opsamlinger på skolens indsatser
Didaktiske samtaler er velegnede som systematisk evaluering af fælles indsatser på skolen, fordi samtalerne både fokuserer på at opsamle de fagprofessionelles erfaringer med fx prøvehandlinger i undervisningen, og fordi samtalerne systematisk kigger på data, som er valgt ud til formålet.
Skolens faglige ledere kan med fordel deltage i de systematiske opsamlinger med henblik på at samle viden om effekten af indsatsen, og hvad der yderligere skal til for at forankre den.
Figur 3: Processtruktur ved fælles opstart og afsluttende evaluering af skolens indsatser: