Fase 2: Gennemgang af data
Nu er det tid til at fremlægge de data, som den efterfølgende undersøgelse skal bygge på. Se videoer med nogle af de former for data, I kan bruge: observationer, årsplaner, elevinterviews, trivselsmålinger, uddannelsesparathedsvurderinger, standpunktskarakterer mm.
Når lederen har lyttet til fokuspersonen(ernes) perspektiver, skifter samtalen karakter, fordi det nu er tid til at fremlægge de data, som den efterfølgende undersøgelse skal bygge på.
Samtalen flytter altså opmærksomheden fra de subjektive perspektiver til de mere objektive oplysninger, som skal understøtte samtalen og hjælpe deltagerne med at forstå sagen, situationen eller problemstillingen fra flere perspektiver.
I denne fase gælder det om at præsentere data i et neutralt sprog og undlade at fortolke og vurdere indholdet, fordi det giver plads til, at forskellige fortolkninger og vurderinger kan komme frem og berige analysen.
Data i brug
Hverdagen på en skole indeholder mange data, det vil sige oplysninger og kendsgerninger, som kan bidrage til en større forståelse af kerneopgaven. Det centrale er at udvælge de data, der kan støtte ledere, lærere og pædagoger i at fordybe sig i undervisningens betydning for eleverne.
Det kan være en fordel at skelne mellem de data, der især fortæller noget om selve undervisningen og dens formål og indhold, og de data der især fortæller noget om elevernes udbytte, oplevelse, trivsel og udvikling. Didaktiske samtaler har ofte brug for begge typer for at opnå et helhedsbillede, og data kan sammenholdes efter behov.
Brug støttekort til fase 2: Sådan kan du præsentere data
Print støttekortet nedenfor og få forslag til, hvordan du kan præsentere data i et neutralt sprog uden at vurdere indholdet.