Overblik og elementer i didaktiske samtaler Didaktisk samtaler er delt op i fire faser: Samtalens fundament, gennemgang af data, fælles undersøgelse af data og afslutning. Undervejs i samtalen giver det overblik, hvis lederen sætte...
Download publikation om didaktiske samtaler I materialet "Faglig ledelse kalder på didaktiske samtaler" får du inspiration til og viden om, hvordan du som leder i folkeskolen kan arbejde med didaktiske samtaler med dine m...
Se alle videoer om skoleledelse og didaktiske samtaler Her er 12 videoer, der viser forskellige eksempler på didaktiske samtaler og fase 1-4.
5 svar fra skolechef om vigtigheden af faglig ledelse Ulla Riisbjerg Thomsen er chef for Uddannelse og Læring i Vejle Kommune. Hun svarer her på 5 spørgsmål om vigtigheden af faglig ledelse i skolen og udfordringerne med at praktisere det. ...
Faglig ledelse i skolen kræver både mod og benhård prioritering Faste didaktiske samtaler i kalenderen er vejen frem for flere skoleledere, som prioriterer at arbejde med faglig ledelse for at understøtte elevernes læring og trivsel.
Fase 2: Gennemgang af data Nu er det tid til at fremlægge de data, som den efterfølgende undersøgelse skal bygge på. Se videoer med nogle af de former for data, I kan bruge: observationer, årsplaner, elevinterviews...
Fase 1: Samtalens fundament Hvad er fokuspersonens perspektiv? Her skal lederen lytte og stille åbne spørgsmål for at få fokuspersonens oplevelser og tanker på banen.
Download materialer og støttekort Her kan du downloade materialer fra de to projekter om faglig ledelse i skolen, som KL og Skolelederforeningen har lavet sammen. Du kan også finde støttekortene til de didaktiske samtaler...
Lederens forskellige roller Lederen kan indtage forskellige roller i didaktiske samtaler, eksempelvis som undersøger, coach eller vejleder. I alle roller er det vigtigt, at lederen udvikler færdigheder i at mærke sa...
Hvad er didaktiske samtaler? Didaktiske samtaler er tilrettelagte samtaler om undervisningens mål og evaluering af undervisningen, og hvordan undervisningen kan tilrettelægges for at fremme alle elevers læring, udvik...
Didaktiske samtaler med teams Faglige ledere kan med god effekt holde didaktiske samtaler med medarbejdere enkeltvis, men de skal langt hellere øve samtalens systematik ind i samarbejdet med skolens professionelle lær...
Faglig ledelse kalder på didaktiske samtaler KL og Skolelederforeningen præsenterer her et nyt materiale, som kan styrke den faglige ledelse i skolen. Materialet indeholder en 4-trins-model til at afholde didaktiske samtaler.
Vidensgrundlag for projektet Projektet "Skoleledelse i en reformtid 2" står på dansk og international viden om faglig ledelse indsamlet i et litteraturreview af Malene Ringvad i 2019.
Fase 4: Hvad lærte vi? Fase fire er samtalens afslutning: Her skal man sammen spørge sig selv, hvad lærte vi, og hvad er næste skridt?
Fase 3A og 3B: Fælles undersøgelse af data I den røde fase sammenholdes data, og ny viden skabes blandt deltagerne. I denne fase kan deltagerne enten fordybe sig i data (3A) eller fordybe sig i praksisteori (3B).