Det kræver nyt mindset at være undersøgende med eleven

Kristian Toft er skoleleder på Mølleskolen i Skanderborg, hvor eleverne på projektdagene har medindflydelse på det, de arbejder med.

Af Irene Aya Schou 28/01/2020
DLF,
KL

40 dage om året er projektdage på Mølleskolen.

Det betyder, at den almindelige fagundervisning med lektioner på 45 minutter er skiftet ud til fordel for hele projektdage, hvor alle fag spiller en rolle, og eleverne arbejder efter metoden designcirklen.

Hør mere om projektdagene:

Projektdagene på Mølleskolen
  • På projektdagen arbejder eleverne eksperimenterende med digitale og analoge værktøjer, de arbejder med virkelighedsnære problemstillinger, de er på ture ud af huset og tilegner sig viden om det omkringliggende samfund, herunder virksomheder i lokalområdet, naturen og de kulturtilbud, der er inden for rækkevidde. Der arbejdes også sammen på tværs af klasser og fag.
  • Ressourcemæssigt bidrager alle fag til dagen sammen med den understøttende undervisning. Dagen er derfor ikke tænkt som en fagdag, men en dag hvor sagen, emnet eller projektet er i fokus.
Designcirklen
Designcirklen

Designcirklen er udviklet på Aarhus Universitet

Den kan bruges som en didaktisk ramme for undervisningen

Designcirklens elementer indebærer, at eleverne skal igennem tre faser - den udforskende, skabende og iscenesættende.

Praksisnær undervisning i skolen
Mølleskolen

Mølleskolen i Skanderborg indgår som en del af erfaringsgrundlaget i Fremfærd-projektet "Praksisnær og anvendelsesorienteret undervisning i skolen", som KL og DLF står bag.

Projektet har blandt andet udviklet et inspirationsmateriale til skoler, pædagoger og lærere, som ønsker at gøre undervisningen mere praksisnær.