Det kræver nyt mindset at være undersøgende med eleven
Kristian Toft er skoleleder på Mølleskolen i Skanderborg, hvor eleverne på projektdagene har medindflydelse på det, de arbejder med.
40 dage om året er projektdage på Mølleskolen.
Det betyder, at den almindelige fagundervisning med lektioner på 45 minutter er skiftet ud til fordel for hele projektdage, hvor alle fag spiller en rolle, og eleverne arbejder efter metoden designcirklen.
Hør mere om projektdagene:
Projektdagene på Mølleskolen
- På projektdagen arbejder eleverne eksperimenterende med digitale og analoge værktøjer, de arbejder med virkelighedsnære problemstillinger, de er på ture ud af huset og tilegner sig viden om det omkringliggende samfund, herunder virksomheder i lokalområdet, naturen og de kulturtilbud, der er inden for rækkevidde. Der arbejdes også sammen på tværs af klasser og fag.
- Ressourcemæssigt bidrager alle fag til dagen sammen med den understøttende undervisning. Dagen er derfor ikke tænkt som en fagdag, men en dag hvor sagen, emnet eller projektet er i fokus.