Undervisningen skal være vedkommende

Peter Krukow er lærer på Mølleskolen, som har taget den praksisnære undervisning til sig ved at arbejde med en hel projektdag om ugen.

Af Bettine Romme Andersen 28/01/2020
Fremfærd

40 dage om året er projektdage på Mølleskolen. Det betyder, at den almindelige fagundervisning med lektioner på 45 minutter er skiftet ud til fordel for hele projektdage, hvor alle fag spiller en rolle, og eleverne arbejder efter metoden designcirklen.

Lærer Peter Krukow oplever, at eleverne bliver engagerede, når de får medindflydelse og de oplever, at vedkommer dem.

Praksisnær undervisning i skolen
Mølleskolen

Mølleskolen i Skanderborg indgår som en del af erfaringsgrundlaget i Fremfærd-projektet "Praksisnær og anvendelsesorienteret undervisning i skolen", som KL og DLF står bag.

Projektet har blandt andet udviklet et inspirationsmateriale til skoler, pædagoger og lærere, som ønsker at gøre undervisningen mere praksisnær.

Designcirklen
Designcirklen

Designcirklen er udviklet på Aarhus Universitet

Den kan bruges som en didaktisk ramme for undervisningen

Designcirklens elementer indebærer, at eleverne skal igennem tre faser - den udforskende, skabende og iscenesættende.