Lyt til podcast: Hvordan støtter kommuner pædagoger, der er interesseret i ledelse
I denne podcast kan du høre, hvordan kommuner arbejder med at spotte pædagoger, som er interesseret i ledelse, og give dem muligheder for at prøve sig selv af i ledelsesfaget.
Mange pædagoger vil gerne prøve kræfter med et lederjob i en daginstitution eller SFO, men de er samtidig usikre på, hvad det kræver.
Derfor har KL og BUPL taget initiativ til at udvikle kompetenceforløbet "Leder på spring - springet til ledelse".
Forløbet er blevet testet af tre kommuner, Faxe, Lejre og Holbæk. Her har pædagoger, som er nysgerrige på ledelse, deltaget, mens nogle af deres ledere har fungeret som mentorer.
I podcasten kan du høre perspektiver på springet til ledelse fra både pædagoger, en dagtilbudsleder, en forvaltningschef og undervisere på COK (nu Komponent), som har stået for kompetenceforløbet.
Ingen er født til ledelse
Denne episode handler om, hvordan kommuner og institutioner kan finde frem til de kommende ledere og give dem muligheder for at tage springet til ledelse.
Du møder dagtilbudsleder René Busch Jensen fra Faxe Kommune, der fortæller om, hvordan han arbejder med at skabe åbenhed og en kultur, hvor pædagoger godt må tale højt om deres ledelsesambitioner.
Du møder også pædagogerne Parly Trendholm og Peter Christensen, som har deltaget "Leder på spring - springet til ledelse", og forvaltningschef i Holbæk Kommune Julie Becher.
- Det gode ved forløbet er, at det har været lederudvikling i hverdagen og ikke væk fra hverdagen, så pædagogerne opdager, hvad deres leder laver, når døren er lukket. Det handler om at øve sig, for ingen er jo født leder, det er jo noget, man bliver i jobbet, siger Julie Becher.
I episoden kan du høre mere om:
- Hvordan dialog og sparring understøtter pædagogers nysgerrighed på ledelse
- Hvordan tillidshverv og tovholder-opgaver kan være en trædesten mod ledelse
- Hvordan praktiske ledelsesopgaver i hverdagen giver pædagoger muligheder for at prøve sig selv af
- Hvordan afklarings- og kompetenceforløb som "Leder på spring - springet til ledelse" kan styrke rekrutteringen