Plakat energirigtig drift

Få gode vaner med energirigtig drift

Ny plakat skal give teknisk servicemedarbejdere en forståelse for principperne bag energirigtig drift.

Af Irene Aya Schou 07/01/2025
Fremfærd

Husk at sommerlukke varmesystemet, når fyringssæsonen er forbi. Tjek rumtemperaturen og undersøg, om temperaturen kan sænkes 1 eller 2 grader. Opsæt alarmer, som automatisk giver besked, hvis forbruget stiger uventet.

Det betaler sig at have gode vaner, når det gælder energiforbruget i kommunale bygninger.

Værktøjer skal være nemme at bruge

Derfor har parterne på det kommunale område samlet en række gode eksempler på en plakat, der er let af printe ud og hænge op fx i varmecentralen - tæt på den daglige drift.

For det handler om at få gode vaner og ikke mindst forstå principperne for energirigtig drift, fortæller Kristoffer Slottved fra konsulenthuset Transition.

- Der findes masser af gode råd om energirigtig drift, fx sluk for lyset eller skru ned for varmen, men det kan ikke stå alene. Man skal forstå, hvad det vil sige at drive bygningen energirigtigt og styre bygningen efter brugernes behov. Det kræver et andet niveau af indsigt, siger han.

Omsæt viden til handling

Kristoffer Slottved har faciliteret Fremfærd Bruger-projektet "Energirigtig drift", der skal fremme den grønne omstilling i kommunerne og sikre det gode samarbejde mellem teknisk servicemedarbejdere og ejendomscenter.

Blandt principperne for energirigtig drift er: "Brug kun energien, hvor der er behov for den. Brug kun energien, når der er behov for den."

- Det lyder enkelt, men det kræver viden om, hvad der foregår i bygningen på daglig basis, og det kræver, at man kan omsætte data til konkret energirigtig drift, siger Kristoffer Slottved.

Praksisnær kompetenceudvikling

Han mener, at man som teknisk servicemedarbejder kan bruge plakaten til at gå til sin leder og sige: "Jeg skal vide alt det her."

- På den anden side kan lederen bruge plakater til at spørge sig selv: "Kan jeg levere de her kompetencer til mine medarbejdere?" siger Kristoffer Slottved, der mener, at der generelt mangler kompetence-tilbud på området.

Kommunerne har brugt lang tid på at lære at arbejde med valide data. Det kan mange kommuner nu. Næste skridt bliver at klæde teknisk servicemedarbejderne på til at kunne agere på det data, man har, understreger han.

- Der er brug for praksisnær kompetenceudvikling i tæt samarbejde med de kommunale ejendomscentre, hvor der er hjemmeopgaver, så medarbejderne kan afprøve deres kompetencer med brug af data fra rigtige bygninger, siger Kristoffer Slottved.       

Læs rapport Teknisk service - bindeleddet til energirigtig drift

Læs om teknisk service' rolle i energieffektivisering og bæredygtighed i de kommunale bygninger og bliv klogere på de fire principper for energirigtig drift: 

  1. Brug kun energien, hvor der er brug for den: Er det hele bygningen eller kun dele af den? Brug øjne og ører og hav dialog med brugerne.
  2. Brug kun energi, når der er brug for den: Kan der slukkes/skrues ned, når bygningen ikke bruges? Ved du hvordan?
  3. Undgå spild af energi: Er teknikken indstillet og vedligeholdt korrekt? Er der sat alarmer op? Og ved du, hvad der skal gøres?
  4. Sørg for bedst mulig anvendelse af bygningen: Ejendomscentret har brug for at vide, om bygningen faktisk understøtter kerneopgaven og velfærden - del jeres viden.
Få plakaten "Energirigtig drift"
Kort om projektet "Energirigtig drift"

Projektet bygger videre på et KL-projekt om databaseret energiledelse, der dokumenterer potentialet i at bruge data til at styre bygningerne bedre og derved spare både penge og CO2.

Det nye i Fremfærd-projektet er at koble teknisk servicemedarbejderne på det databaserede, så energiledelse bliver til energirigtig drift.

Første del handler om at kortlægge de nuværende opgaver og det ansvar, teknisk servicepersonalet har ved forskellige institutionstyper samt at undersøge udviklingspotentialer for medarbejdere i forhold til at bidrage til kommunens arbejde med bygningsdrift.

Anden del handler om at sprede den viden og de gode eksempler, der allerede er en del af implementeringen af grøn omstilling i kommunerne.

KL og FOA har projektledelsen i projektet, der ligger under partssamarbejdet Fremfærd Bruger.

Behov for kompetenceudvikling

Et kompetenceudviklingstilbud til teknisk servicemedarbejdere bør indeholde:

  • Introduktion til grundlæggende principper for energirigtig drift
  • Kompetencer indenfor kommunikation og formidling
  • Kompetencer i at kunne forstå, anvende og videreformidle databaseret viden om bygningernes energiforbrug
  • Kompetencer i at koble databaseret viden om bygningens energiforbrug med viden om brugerne og kerneopgave

Kilde: Rapporten "Teknisk service - bindeleddet til energirigtig drift"