Bedre liv i botilbud

Nyt projekt: Bedre liv i Botilbud for mennesker med sindslidelse

Prøvehandlinger og refleksiv praksis skal danne grobund for øget livskvalitet hos beboere og større tilfredshed hos medarbejdere.

Af Sine Molbæk-Steensig 10/10/2024
Fremfærd

Hver dag fokuserer medarbejdere på botilbud i hele landet på at støtte mennesker med svære psykiske lidelser til at mestre hverdagen og få det bedre. Alligevel befinder mange borgere sig i ustabile livssituationer og bliver akut indlagt i behandlingspsykiatrien igen og igen.

- Medarbejderne på socialpsykiatriske botilbud oplever, at borgerne har andre og alvorligere problematikker end tidligere. Det stiller stadig større krav til faglighed og kompetencer, og derfor er det vigtigt, at der er mulighed for at blive klædt godt på til at kunne give den støtte borgerne ønsker og har brug for, siger Lotte Lyhne, der er projektleder fra Socialpædagogerne (SL).

Støttebehovet i socialpsykiatrien er steget

I de senere år er der kommet betydeligt flere mennesker med psykiatriske diagnoser, og sammenligner man med tidligere, så har borgerne kortere indlæggelsesforløb i behandlingspsykiatrien, hvor de ofte ikke når at blive stabiliseret, inden de igen er tilbage i botilbuddet.

Samtidig er det socialpsykiatriske område i gang med et paradigmeskifte, hvor der i højere grad end tidligere arbejdes med en recovery-orienteret og rehabiliterende tilgang. Det betyder både omlægninger af tilbud og i en ændret tilgang til borgeren.

Prøvehandlinger og hverdagsudfordringer

Derfor igangsætter Fremfærd særlige behov nu projektet ”Bedre Liv i Botilbud”, hvor fem botilbud for mennesker med sindslidelse og komplekse sociale vilkår arbejder med prøvehandlinger i et udviklingsforløb på lidt over et år.

Undervejs i projektet får botilbuddene støtte fra konsulenthuset DEFACTUM og aktionsforsker Marie Østergaard Møller, fx processtøtte, metodevejledning og en række konkrete værktøjer, samtidig med at erfaringerne dokumenteres.

- På den måde håber vi, at de på det enkelte botilbud får en praksis for, hvordan de kan arbejde med forbedringer og fællesfaglige refleksioner med udgangspunkt i helt konkrete hverdagsudfordringer – og så vi bagefter kan tage ved lære af deres erfaringer, siger Tina Levysohn, der er projektleder fra KL.

Bedre involvering af borgerne selv

Det er vigtigt, at projektet giver mening for de mennesker, det drejer sig om.

- Når man har svære psykiske og sociale problemstillinger, kan der være brug for, at der bliver skabt rum, hvor man som borger får hjælp til at sætte ord på det, man godt kunne tænke sig, og hvordan medarbejderne kan understøtte det, siger Nanna Mørch, Projektleder fra FOA. 

Derfor går en del af projektet ud på at klæde medarbejdergruppen bedre på til at inddrage borgere i udviklingsarbejde.

Det er nemlig en af projektets grundsten, at borgerne så vidt overhovedet muligt skal bidrage til alle dele af udviklingsforløbet - ud fra tankegangen om, at løsninger ganske simpelt bliver bedre, når dem, der skal bruge dem, er med til at udvikle dem.

Derfor bliver botilbuddene introduceret til dialogformer, hvor man er sammen om at udvikle forbedringsideer, og der er fokus på beboernes oplevelser og perspektiver på hverdagspraksisser og livskvalitet.

Erfaringer skal spredes

Projektet er i gang fra efteråret 2024 og frem til december 2025.

Udviklingsforløbet og erfaringerne dokumenteres og formidles i en afsluttende rapport, ligesom der vil være løbende formidling fra projektet, blandt andet her på Viden på Tværs.

Er du interesseret i emnet, så kan du følge projektet her på Viden på Tværs og tilmelde dig nyhedsbrevet Borgere med særlige behov.

Recovery-orienteret rehabilitering

Projekt Bedre Liv i Botilbud bygger på Social- og Boligstyrelsens koncept for recovery-orienteret rehabilitering, som består af disse otte principper:

  1. Tag udgangspunkt i borgernes håb, ønsker og drømme
  2. Fokusér på borgernes ressourcer
  3. Inddrag borgernes netværk og de almene fællesskaber
  4. Mød borgerne med åbenhed, tillid og respekt
  5. Hjælp borgerne så tidligt som muligt
  6. Arbejd koordineret med borgernes samlede livssituation
  7. Følg op, så indsatsen altid er den rette
  8. Brug viden og metoder, der virker

Undervejs i projektet skal botilbuddene selv definere, hvordan recovery-orienteret rehabilitering ser ud hos netop dem

Vil du vide mere om projekt Bedre Liv i Botilbud?

Det er KL, FOA og Socialpædagogerne, der i fællesskab og i regi af Fremfærd Borgere med Særlige Behov styrer projektet.

Kontakt

Tina Levysohn, KL, tle@kl.dk

Nanna Mørch, FOA, nanm@foa.dk

Lotte Lyhne, SL, lee@sl.dk