Aktionsforsker: Der skal findes plads til refleksion på botilbud
Aldrig har høj faglighed været vigtigere på landets socialpsykiatriske botilbud. Nyt projekt undersøger faglig udvikling i en hverdag fuld af drift.
Fremfærd-projektet ”Bedre liv i botilbud” er skudt i gang. I projektet fokuserer fem socialpsykiatriske botilbud på at fremme refleksiv praksis hos medarbejderne og øge beboernes livskvalitet gennem arbejde med hverdagsudfordringer.
Hvor sker refleksionen?
Projektet har tilknyttet aktionsforsker Marie Østergaard Møller, der særligt interesserer sig for, hvordan medarbejdernes faglige udvikling finder sted i hverdagen.
- Recovery-orienteret rehabilitering fylder mere og mere i socialpsykiatrien. Høj faglighed og mulighed for faglig udvikling har aldrig været vigtigere, for det kræver både viden og erfaring at arbejde recovery-orienteret.
I projektet ser Marie Østergaard Møller derfor nærmere på, hvordan den recovery-orienterede tilgang fortolkes og udspiller sig på de enkelte botilbud. Hun fokuserer bl.a. på, hvordan man som arbejdsplads understøtter refleksion og en stærk faglighed i hverdagen:
- I hvilke situationer finder der fælles faglige refleksioner sted?
- Hvad bliver der gjort for at understøtte refleksion blandt medarbejderne fra arbejdspladsens side?
- Fungerer nogle former for refleksion bedre end andre?
- Hvor kan man med fordel skabe mere plads til refleksion, sparring og udvikling?
Recovery-principperne kan udfordre
Når man arbejder recovery-orienteret, så er der ikke en fast opskrift på, hvordan man griber arbejdet med borgeren an, men det altafgørende princip i tilgangen er at anerkende, at borgeren er ekspert i eget liv og tage udgangspunkt i det.
Det betyder, at borgeren har en langt større og meget aktiv rolle at spille i at forme og planlægge sit eget liv. Det kræver medarbejdere, der er gode til både at lytte til borgerens ønsker og handle på baggrund af bedste faglige viden.
- For medarbejderne ligger der et stort arbejde i at få formuleret mål sammen med borgeren, som er både realistiske og konstruktive. Og for at være kvalificeret i sin samtale med borgeren skal botilbud og medarbejdere formå at oversætte borgerens ønsker til noget, der kan lade sig gøre for den enkelte, men også er inden for fx økonomiske og lovgivningsmæssige rammer, siger Marie Østergaard Møller.
Det kræver en ny form for faglighed, og den skal trænes, for medarbejderne på landets bosteder kommer med vidt forskellig baggrund og har forskelligt med i bagagen.
- Derfor er det så vigtigt at skabe plads i hverdagen til reflektere, og hvor man kan lufte sine tvivl og overvejelser. Hvis medarbejderne skal stå fagligt stærkt, så kræver det, at man kan reflektere sammen og lære af hinanden, siger Marie Østergaard Møller.
Følg projektet her på VPT. Abonner på nyhedsbrevet "Borgere med særlige behov" og få besked, hver gang der er nyt.
Gå til tilmelding