peer

Peer-medarbejdere i socialpsykiatrien giver håb

Medarbejdere, der har egne erfaringer med psykisk sygdom, bidrager med nye perspektiver og fungerer som brobyggere mellem borgere og personale.

Af Sine Molbæk-Steensig 16/06/2025
Fremfærd

- Nogle af de mennesker, jeg arbejder med, har sagt, at jeg er en slags forbillede for dem. Jeg kommer jo med nogle af de samme erfaringer og har kæmpet med nogle af de samme udfordringer. Når de så kan se, at jeg har skabt mig et godt liv, så giver det dem håb.

Sådan lyder det fra Trine Tang, der er peermedarbejder i Kildegade 52, et midlertidigt bosted for mennesker med psykiske udfordringer i Horsens. Sammen med sine kolleger deltager hun i Fremfærd-projektet "Bedre liv i botilbud", hvor fem botilbud arbejder med prøvehandlinger i et udviklingsforløb på lidt over et år.

Trine Tang 

Hvad er en peer-medarbejder?

Peer kommer fra engelsk og betyder en anden ligeværdig person. En peer-medarbejder har lært at mestre sin lidelse eller er blevet rask, og bruger sine egne erfaringer til at lære andre at håndtere psykisk sygdom og sårbarhed.

Forskning og erfaring viser, at det gør en stor forskel for psykisk sårbare, når de får støtte fra andre, der selv har psykisk sygdom tæt inde på livet og har erfaringer med at få det bedre. Peer-medarbejdernes personlige erfaringer og kendskab til systemet indefra fungerer som en løftestang til at skabe en tillidsfuld og ligeværdig relation.

- Jeg oplever, at mit arbejde som peermedarbejder gør det muligt at skabe et lidt særligt rum med en høj grad af fortrolighed, fortæller Trine Tang. 

Hvad hjælper peers med?

Rollen som peermedarbejder kan udfolde sig meget forskelligt, alt efter arbejdspladsens og borgernes behov. Men opgaven tager ofte udgangspunkt i at støtte borgerne i at finde svar på, hvordan de kan få en meningsfuld hverdag, fx ved at dele erfaringsbaseret viden om mestringsstrategier i forskellige sammenhænge.

- Og så gør det en forskel, at jeg har en anden type opgaver end mine kolleger, der er ansat på almene vilkår. Jeg har simpelthen mere tid til rådighed og kan være til stede på en anden måde. Nogle gange er det vigtigt bare at være der – det har mine kolleger ikke mulighed for på samme måde, siger Trine Tang.

Brobygger og oversætter

Hun fortæller, at peer-medarbejderen også har en vigtig rolle som brobygger mellem borgere og personale.

- Mange borgere reagerer uhensigtsmæssigt, når de er pressede, og i de sammenhænge ser jeg nogle gange ting, som mine kolleger ikke gør, fordi jeg kender det indefra. Det giver udgangspunkt for gode snakke og større forståelse.

Trine Tang har også fået indsigt i nogle af de udfordringer, som arbejdspladsen kan bokse med som fx regler, rammer og økonomi.

- Nogle af de ting, jeg selv oplevede som en afvisning, da jeg var meget syg, forstår jeg bedre nu. Det gør, at jeg kan hjælpe mine kolleger med at forklare det på en måde, som ikke bare opleves som en afvisning for borgerne, siger hun.

Det gode liv ligger ikke altid i fuldtidsarbejde og en Volvo

Peer-medarbejdere kan give en unik form for støtte til borgerne, fordi de kan forstå og relatere til deres oplevelser på et personligt plan, og fordi de er et omvandrende bevis på, at man kan få det bedre.

Og det gode liv er netop et nøglebegreb i den recovery-orienterede tilgang.

Recovery handler nemlig om, at borgerne skal have det bedre – men på egne præmisser. Alle skal ikke stræbe mod fuldtidsarbejde, en villa og en Volvo.

- Det kan være nedslående at spejle sig i omverden, og derfor er jeg meget åben omkring det, der er svært. Jeg kan ikke det hele, men jeg er alligevel tilfreds. Jeg lægger vægt på de små skridt fremad og støtter borgerne i at tælle sejrene, siger Trine Tang.

Nye indsigter og perspektiver

Didde Fryland er afdelingsleder i Kildegade 52 og ser mange fordele ved at have en peer-medarbejder ansat.

- En peer-medarbejder har et særligt indefra-perspektiv, der tilføjer noget nyt til vores faglige sparringer og giver os en større forståelse for borgerne og deres perspektiver. Vi får inspiration til at se på tingene på andre måder og gribe dem anderledes an.

Og så oplever vi, at peer-medarbejderen er en god støtte i forhold til igangsætte sociale aktiviteter med borgerne og derved hjælpe med at skabe et større fællesskab og træning af sociale kompetencer. Alt sammen noget der understøtter den recovery-orienterede tilgang, siger hun.

Om Bedre Liv i Botilbud

Socialpsykiatriske botilbud over hele landet oplever, at borgerne har andre og alvorligere problematikker end tidligere. Det stiller stadig større krav til faglighed og kompetencer, og derfor er det vigtigt, at der er mulighed for at blive klædt godt på til at kunne give den støtte borgerne ønsker og har brug for.

Derfor har Fremfærd særlige behov igangsat projektet ”Bedre Liv i Botilbud”, hvor fem botilbud for mennesker med sindslidelse og komplekse sociale vilkår arbejder med prøvehandlinger i et udviklingsforløb på lidt over et år.

Undervejs i projektet får alle botilbuddene støtte fra konsulenthuset DEFACTUM og aktionsforsker Marie Østergaard Møller, fx processtøtte, metodevejledning og en række konkrete værktøjer, samtidig med at erfaringerne dokumenteres.

Bedre liv i botilbud