Safewards
Safewards blev oprindelig udviklet til psykiatrien, men kan bruges af alle, der arbejder med borgere med særlige behov.
Safewards er en konflikthåndteringsmodel, der er baseret på en venlig og faglig tilgang til borgeren. Metoden består af 10 simple, relationsskabende og praksisnære interventioner til at forebygge konfliktfyldte situationer og reducere vold og magtanvendelser.
Safewards er oprindeligt udviklet i Storbritannien til psykiatrien og er i Danmark blandt andet i brug i Psykiatrien i Region Syddanmark, der nu også er i gang med at implementere metoden til Socialpsykiatrien.
Metoden følger principperne for recovery og rehabilitering og bygger på borgerinddragelse. De enkle redskaber i Safewards metoden skaber bedre trivsel for borgere og bedre psykisk arbejdsmiljø for personale.
Herunder er de 10 interventioner, som de er formuleret kort af Psykiatrien i Region Syddanmark. Vi har i denne sammenhæng ændret betegnelsen fra patient til borger.
De ti interventioner i Safewards metoden
- 1. Afklare gensidige forventninger
Afstemning af forventninger i mellem personale og borger.
- 2. Milde ord
Respektfulde og høflige formuleringer ved tiltale til borgeren og i det hele taget - brug af sprogbrug, der fordrer dialog.
- 3. Kommunikativ deeskalering
Deeskalering i dagligdags praksis. Alt personale undervises i dette og der skal være indtil flere tovholdere, der sørger for at alle er opdaterede, samt at viden er tilgængelig f.eks. ved tips og tricks til beroligende metode, plakater på fælles kontor etc.
- 4. Positive ord
Ved rapportgivning fra personale til personale kommer der let fokus på borgerens uhensigtsmæssige adfærd. Ved positive ord skal alle borgere også omtales ud fra det de gør godt og med positivt sprogbrug. Således at rapportgivningen ikke bliver negativt ladet, og nyt personale får en negativ forforståelse af borgeren.
- 5. Støtte ved dårlige nyheder
Da dårlig nyt til borgeren kan medføre konfliktfyldte situationer, skal personalet overbringe på en omsorgsfuld/empatisk og anerkendende måde. Det er ok, at borgeren bliver, vred, ked af det og frustreret.
- 6. Lær hinanden at kende
Relationen mellem borger og personale er vigtig for at forebygge konflikter. Personale indgår i dialog med borgere om hvem de er. Personalet kan f.eks. fortælle hvem de er, hvor de kommer fra og hvilke hobbyer de har og hvad der gør dem glade f.eks.
- 7. Hjælp hinanden
Daglige (i hvert mindst 3 gange ugentligt) møder mellem borgere og personale. Møderne kan omhandle alt mellem himmel og jord, men det kan fungerer som et godt sted at informere om dagen og dagens plan.
- 8. Beroligende metoder
En fysisk kasse med diverse redskaber som personalet kan bruge i samarbejde med borgeren, hvis borgeren føler angst, vrede, uro etc.
- 9. Genskabe tryghed
Hvis der har været en voldsom hændelse på afdelingen, afholder personalet et debriefing møde med alle borgere, enten i plenum eller i små grupper for at mindske øget angst og utryghed, da konflikter let kan spredes ved kollektiv angst og uro.
- 10. Udskrivelseshilsen
Når en borger flytter/ udskrives, spørges han/hun om de vil skrive en besked til andre/nye borgere for at indgyde håb og tro på, at det hele bliver bedre.
Safewards i praksis
Syrenparken i Børkop er gået i gang med at implementere de første interventioner fra Safewards.
Syrenparken i Børkop er et socialpsykiatrisk botilbud, som henvender sig til borgere med alvorlige sindslidelser, personlighedsforstyrrelser og spiseforstyrrelser. Botilbuddet rummer 50 boliger. På Syrenparken er man i færd med at implementere Safewards.
De enkle redskaber i Safewards metoden skaber bedre trivsel for borgerne og bedre psykisk arbejdsmiljø for personale. Metoden flugter med principperne for recovery og rehabilitering og bygger på borgerinddragelse.
Vi har i mange år sagt at vi arbejder konfliktnedtrappende - og det er jo rigtig flot og en fin målsætning at have. Men hvis vi gravede lidt længere ned, hvilke redskaber havde vi så?
Helle Friedrichsen leder for Kvalitet og Udvikling i Socialcenter Lillebælt
- Jeg tænker, at det at have fælles sprog, fælles referenceramme, gør at vi kan bruge hinanden og få en synergi på tværs, siger Helle Friedrichsen.
Tankesættet bag Safewards metoden er allerede ved at sprede sig blandt medarbejderne på Syrenparken, fortæller Ergoterapeut Trine Hansen, der er Safeward Champion.
Hun siger:
- Jeg tænker, nej, hvor er han dog udfordret, hvordan kan jeg gå ind og hjælpe ham? Det er jo en meget mere opløftende og positiv tilgang til borgeren. Det betyder alverden.
Safewards er en konflikthåndteringsmodel, baseret på en venlig og faglig tilgang til borgeren. Den består af 10 helt simple, relationsskabende og praksisnære interventioner, der kan forebygge konfliktfyldte situationer og reducere vold og magtanvendelser.
Metoden er oprindeligt udviklet til psykiatrien, men benyttes nu også i socialpsykiatrien.
Sådan gjorde vi på Syrenparken
Leder for Kvalitet og Udvikling Helle Friedrichsen fortæller her om erfaringerne med at gå i gang med at implementere Safewards på Syrenparken.
Kom godt i gang med Safewards
Safewards-metodens 10 simple relationsskabende tiltag/interventioner forebygger konflikter og brugen af magtanvendelser. Måske kan I bruge Safewards eller dele af Safewards metoden på jeres arbejdsplads?