Medicinsikker workshop

Botilbud får mere styr på medicinen

Botilbud fra 6 kommuner er i gang med et forbedringsarbejde, der fører til færre fejl med håndteringen af borgernes medicin.

Af Bettine Romme Andersen 06/05/2025
Fremfærd

22 medarbejdere og ledere fra botilbud i 6 kommuner og 9 botilbud er samlet til opfølgende workshop i Middelfart.

De har siden januar arbejdet med at forbedre deres medicinprocesser.

Nogle har som mål at nedbringe antallet af manglende "tidstro registreringer" af medicin, mens andre har som mål at blive bedre til at registrere effekten af den udleverede medicin.

Vi er nede på 5-6 utilsigtede hændelser med medicin på en måned mod tidligere 20, så det har forbedret sig meget.

Pædagog på botilbud i Vejle

Data er vigtigt

Det er Dansk Selskab for Patientsikkerhed, der står for at klæde botilbuddene og deres tværfaglige medarbejdergruppe af pædagogisk og sundhedsfagligt personale på til forbedringsarbejdet.

- De har været i gang i tre måneder og er allerede kommet langt. De har fået indsamlet data fra deres praksis og er begyndt at afprøve forskellige løsninger. Det er rigtig godt, siger Inge Ulriksen, der er chefkonsulent i selskabet.

Er der effekt af medicinen?

Fra botilbuddet De to gårde i Vejle deltager social- og sundhedsassistenterne Ann Sofie Jørgensen og Rikke Stehr. De har sat fokus på den arbejdsgang, der handler om, hvorvidt medarbejderne får registreret virkningen af pn-medicin (medicin der gives efter behov).

- Vi har sat som mål, at vi i hele april ikke skulle have nogle fejl med registrering af virkningen af pn, men det lykkes ikke, siger Rikke Stehr.

På De to gårde har de brugt patientsikkerhedskalenderen til at indsamle data om praksis. De har hver dag noteret med en farve - grøn eller rød - om effekten af pn-medicinen blev registreret eller ej.

Og registreringen er vigtig, fortæller Ann Sofie Jørgensen.

- Det kan være svært at tale med lægen om at sætte en borger op eller ned i medicin, eller om der skal prøves et andet præparat, hvis vi ikke har dokumenteret, hvordan det virker.

Tidstro registrering

Også i Silkeborg på botilbuddet Klosterhaven har de brugt patientsikkerhedskalenderen som værktøj til at holde styr på, om de rykker sig på deres mål om at kvittere tidstro for udlevering af medicin.

De har over tre måneder fulgt alle borgere i ét team.

- Jeg sidder her med skemaerne på to borgere, og det har ikke rykket sig overhovedet. Det er præcis det samme antal i januar som april, hvor der ikke er registreret tidstro, siger Emma Stærkær, som er fysioterapeut.

Emma Stærkær (th) har sammen med pædagogisk assistent Kamilla Schrøder LIidberg (tv) og social- og sundhedsassistent Louise Asser sat forbedringsarbejdet i gang på Klosterhaven.

De er lidt frustrerede over, at der ikke er sket en forbedring. Deres mål var, at antallet af manglende tidstro registreringer skulle halveres fra januar til april.

- Vi tænkte, det ville være nemmere at få registreret til tiden, fordi vi alle har fået telefoner, som vi kan tage med. Måske har vi været overambitiøse? siger Kamilla Schrøder Lindberg.

Chefkonsulent i Dansk Selskab for patientsikkerhed Inge Ulriksen bryder ind.

- Det er supergodt arbejde. I havde en forestilling om, at I kunne lykkes på få måneder, det skete ikke. Men nu har I et materiale at arbejde videre med, og I kan få talt med personalet om, hvad det handler om. Hvorfor det ikke sker? siger hun.

Derfor er tidstro registrering vigtig

- Hvis en borger bliver indlagt, så er det megavigtigt, at vi kan slå op og se, hvilket præparat borgeren har fået og hvornår, siger Emma Stærkær.

Ellers kan der stå, at borgeren har fået medicin en time senere, end det faktisk er tilfældet.

- Så kan det være, at borgeren skal vente med at få behandling, som reelt set kunne være sat ind tidligere, hvis der havde været registreret tidstro.

Slagelse er godt på vej

I Slagelse på botilbuddet Rosenkildevej 101 greb sundhedsansvarlig social- og sundhedsassistent Eva Dines og koordinator for faglige indsatser Heidi Johnsen opgaven an med at inddrage de medarbejdere, som skulle indgå i afprøvningen med patientsikkerhedskalenderen.

Her var målet, at der i en måned skulle være nul fejl i medicinregistreringer. I det team er der fire borgere, som får medicin to gange om dagen.

- Vi tog på teammøde og holdt et kort oplæg og spurgte ind til, hvad de tror, der gør, at vi ikke allerede ligger i nul. For det er noget, vi skal gøre, og alle ved det, siger Heidi Johnsen.

Efter input fra kolleger rykkede de på en medicingivning i weekenden, hvor borgeren ofte sov. Og så gik de i gang med afprøvningen.

- Resultat blev, at vi ikke kom i mål. Der var fire registreringer på en måned, der manglede, fortæller Eva Dines. Før var det mellem 10-15.

- Vi vidste godt, at vi havde sat målet højt, og derfor synes jeg faktisk, at det er ret godt. Borgerne får deres medicin, men det er tidspunkterne, som halter lidt.

Medicinsikre botilbud

Workshoppen blev afsluttet med, at botilbuddene individuelt lagde planer for, hvad deres næste tiltag og afprøvninger skal være.

Workshoppen er en del af Fremfærd-projektet Medicinsikre botilbud.

Læs mere og find inspiration fra projektet:

Erfaringsopsamlingen

Erfaringer fra projekt Medicinsikre botilbud 2020-2022 samt guide til kommuner og botilbud, der ønsker at forbedre medicinsikkerheden for borgerne.

 

Om projektet Medicinsikre botilbud
Fremfærd Særlige Behov

Projektets formål er at øge patientsikkerheden for borgere på botilbud ved at nedbringe antallet af fejl med medicinering.

Det skal ske ved at arbejde med metoderne fra "I sikre hænder" på en række botilbud i 10 kommuner.

Botilbud i de deltagende kommuner får hjælp og støtte fra Dansk Selskab for Patientsikkerhed.

Projektet afsluttes med, at der udvikles en spredningsguide, som andre kommuner og botilbud kan blive inspireret af, ligesom det opdaterede materiale bliver stillet til rådighed for andre kommuner og botilbud.

Det er KL, FOA og Socialpædagogerne i regi af Fremfærd Borgere med særlige behov, der i samarbejde med Dansk Selskab for Patientsikkerhed står bag projektet Medicinsikre botilbud

Medicinsikre botilbud