Feedback Informed Treatment

Feedback Informed Treatment involverer borgeren aktivt og direkte og handler om at sikre den optimale behandling gennem evaluering.

Af Metoder Mod Vold 20/03/2018

Feedback Informed Treatment (F.I.T.) er et dialog- og kvalitetssikringsredskab.

Det skal sikre borgeren den optimale behandling gennem systematisk evaluering af trivsel og af de indsatser og metoder, der bruges i samarbejdet.

I F.I.T benyttes 2 spørgeskemaer, der udfyldes systematisk og rutinemæssigt ved en samtales begyndelse og slutning – og involverer borgeren aktivt og direkte i form af 2 x 4 spørgsmål, der hver gang besvares på en skala fra 1-10 i et skema, hvor 10 er det højeste – rigtig godt – og 1 er det laveste - rigtig dårligt. 

Det første spørgeskema drejer sig om borgerens trivsel siden sidste samtale, mens det andet er en evaluering af selve samtalen.

I Feedback Informed Treatment (F.I.T.) involveres borgeren aktivt i sin egen behandling. Metoden undersøger så at sige borgerens oplevelse af egen trivsel og af effekt ved behandlingen ved at borgeren evaluerer såvel indsatsen - som samarbejdet mellem borgeren og medarbejderen. Et af spørgsmålene i F.I.T. er for eksempel: ’Når du tænker tilbage på den sidste uge, hvordan har du så haft det og hvor vil du placere dig selv på en skala fra 1 -10? - i forhold til:

  • Personligt velbefindende
  • Socialt – arbejde, skole, bekendte
  • Generelt - din følelse af velbefindende
  • Nære relationer – familie, nære venner, osv.

Medarbejderen kan bruge den systematiske feedback fra borgeren til at optimere kvaliteten i og effekten af behandlingen, til at opfange ufrugtbare behandlingstiltag - og udvikle og justere den individuelle indsats, for at sikre at samarbejdet fungerer bedst muligt.      

Eksempelvis skal borgeren efter samtalesessionen placere sin oplevelse af samtalen et sted mellem “Jeg følte mig hørt, forstået og respekteret” eller “Jeg følte mig IKKE hørt forstået og respekteret”.

Metoden Feedback Informed Treatment kan anvendes uafhængigt af pædagogisk tilgang, behandlingsmetode, referenceramme og målgruppe. Systemet bruges over hele verden og er valideret i gennem adskillige internationale forskningsundersøgelser, som viser at behandlingseffekten øges ved at benytte metoden.

Feedback Informed Treatment i praksis 

I denne video besøger vi Tuesten Huse i Aarhus Kommune, hvor vi oplever F.I.T. i brug under en samtale mellem en medarbejder og en borger.

I Tilst uden for Århus ligger botilbuddet Tuesten Huse. Her bor 18 borgere med svære psykiatriske udfordringer, heraf flere med dobbeltdiagnoser og misbrug - og 14 med behandlingsdom. Tuesten Huse har 21 medarbejdere.

På tre år har Tuesten Huse reduceret antallet af episoder med vold og trusler med mere end to tredjedele. Nøglen til succesen er en ny tilgang til borgerne, med dialog og systematisk inddragelse af borgernes perspektiver, for at blive klogere på hvordan man kan forebygge og nedbringe vold og trusler. Det er metoderne Åben Dialog, LA2 og Feedback Informed Treatment, der er i brug på Tuesten Huse. Alle metoderne er borgerinddragende.

På overfladen så er det et meget simpelt redskab, men i praksis, så kan det, der ser simpelt ud på overfladen, stikke rigtig dybt

Kenneth Sandell Henriksen, boformsleder på Tuesten Huse 

Al udvikling stopper jo når man siger: Jamen han er psykotisk, Bum!. Så er der ikke mere dialog. Det er meget mere interessant at gå ind og tænke: Hvad er det i hans adfærd? Eller hvad er det der har ført dertil? Hvor er det vi kan udvikle?

Pædagog og tillidsrepræsentant Thomas Kramer

Udgangspunktet for det pædagogiske arbejde på Tuesten Huse er det enkelte menneske og ønsket om at samarbejde med borgeren om et individuelt recovery orienteret rehabiliteringsforløb med fokus på struktureret udviklings- og relationsarbejde i et socialt miljø.

- Den allerstørste værdi vi har på Tuesten Huse er håb, siger boformsleder, Kenneth Sandell Henriksen. I videoerne nedenfor kan du høre mere om hans erfaringer med borgerinddragelse.

Sådan gjorde vi på Tuesten Huse

VIDEO 1: Projektet begyndte som "Top down"...

På mange måder var timingen rigtig dårlig for både leder og medarbejdere på Tuesten Huse, da de blev introduceret til Feedback Informed Treatment.

Da først projektet kom i gang, var det med inddragelse af TRIO fra begyndelsen.

TRIO blev faktisk udvidet, da en af borgerne "inviterede sig selv med" til et møde om implementeringen - og han er forblevet der lige siden.

Skemaerne i Feedback Informed Treatment må ikke ændres - men i selve brugen af metoden bliver der taget hensyn til borgerens behov og ønsker.

Det er vigtigt at stole på den vej, man går - også selv om der kan være pres fra omverdenen.

Det er det lange, seje træk, når man indfører en ny metode, og her skal tiden ikke måles i måneder men i år.

Kom godt i gang med Feedback Informed Treatment

Kan jeres arbejdsplads lade jer inspirere af Tuesten Huses erfaringer med Feedback Informed Treatment? Feedback Informed Treatment tager udgangspunkt i 8 spørgsmål til borgeren, der rutinemæssigt stilles og besvares af borgeren ved begyndelse og slutning på hver samtale.

Metoden ser enkel ud, men hvad tænker du / I kan være det svære ved denne metode?

Refleksionsspørgsmål til Feedback Informed Treatment
  • Beder I nogensinde borgerne om at vurdere eller evaluere jeres indsats?
  • Hvilken betydning mener I det kan have at bede om borgerens input på denne strukturerede måde?
  • Er der noget i denne tilgang/metode, der overrasker/inspirerer jer?
  • Hvilken betydning i forhold til voldsforebyggelse har det, at borgeren føler sig hørt, forstået, medinddraget og anerkendt i relationen til medarbejderne?
  • Hvad ville det kræve af jer på jeres arbejdsplads og med jeres borgersammensætning at benytte denne tilgang?
  • Kunne I forestille jer at undersøge Feedback Informed Treatment nærmere med henblik på selv at indføre metoden eller dele af den?
Flere metoder til forebyggelse

Metoder mod vold