
Kompetencer og stress
Fokus på kompetencer er en vigtig og nødvendig vej til at øge opmærksomheden på, hvordan man opdager, forebygger og håndterer stress.
Ledernes kompetence til personaleledelse står helt centralt i denne sammenhæng, men det kan også stresse, hvis der mangler kompetence på anden vis:
- Medarbejderne skal kunne omgås hinanden på en anerkendende og konstruktiv måde
- MED-organisationens medlemmer skal kende roller og opgaver i den forbindelse
- De nødvendige faglige kompetencer for at løse arbejdspladsens kerneopgave skal være til stede
- Arbejdet skal tilrettelægges effektivt
- Kommunikationskanalerne i organisationen skal være kendte og velfungerende både horisontalt og vertikalt
Det kan altså være relevant i forhold til stress og trivsel at fokusere på kompetencer på flere niveauer:
- Medarbejdere / kollegers kompetencer til at identificere, håndtere og forebygge stress,
- Ledernes kompetencer i lederrollen
- Den samlede organisations / arbejdsplads' kompetencer via samarbejdet i MED / SU samt mellem tillids-, sikkerhedsrepræsentant og leder.
Hvis en organisation mangler kompetencer på trivsel / stress-området, kan det være nødvendigt at ændre på rekruttering, efteruddannelse, belønningsstruktur mv.
Udviklingen af kompetencer i forhold til stress skal ske i sammenhæng med det øvrige arbejde med at udvikle trivsel og godt arbejdsmiljø. Det er desuden vigtigt at knytte an til øvrige udviklingsaktiviteter, herunder leder- og organisationsudvikling i bred forstand.
Pjecen 'Skab trivsel og undgå stress' til HOVED-MED-udvalget præsenterer to tilbud som sætter fokus på kompetenceudvikling.