Sådan tilrettelægges undervisningen Brug de didaktiske principper, når du skal tilrettelægge praksisnær og anvendelsesorienteret undervisning.
Delprincip: Lad eleverne indgå i skabende og æstetiske processer Skabende og æstetiske processer kan have mange forskellige udtryk i undervisningen og kan åbne for nogle andre erkendelser end de mere kognitive og refleksive processer.
Delprincip: Lad eleverne eksperimentere og undersøge faget Eleverne skal have mulighed for at eksperimentere og undersøge faget på flere måder, så de selv kan udvikle deres egen forståelse.
Delprincip: Forbind faget til kulturen og samfundet både lokalt og globalt Når faget skal forbindes med kultur og samfund, handler det om, hvad dine elever er optaget af, og hvordan du kan perspektivere det.
Delprincip: Giv eleverne med- og selvbestemmelse Skab rum for, at dine elever får medbestemmelse og selvbestemmelse i forhold til at kunne orientere sig i faglige temaer og indhold.
Grundprincip: Faget og det eksemplariske faglige indhold som udgangspunkt Den praksisnære og anvendelsesorienterede undervisning har dermed altid faget og det faglige indhold som udgangspunkt.
Delprincip: Inddrag hverdagslivet Dine elevers hverdagsliv spiller en stor rolle i den praksisnære og anvendelsesorienterede undervisning.
Delprincip: Lad eleverne stille spørgsmål Når eleverne stiller spørgsmål, så giver vi plads til deres forskellighed.