Ligestillingspolitik som vej til flere kvinder i ledelse
Arbejdet i et ligestillingsudvalg kan for eksempel resultere i en ligestillingspolitik, der indkredser kommunens fokus i forhold til ligestilling.
Politikken kan blandt andet resultere i handlingsplaner i forhold til forskellige indsatser.
Handlingsplaner kan udarbejdes på centralt hold, for eksempel forankret i direktionen, for at sikre et fokus og sende et signal, eller de kan udarbejdes decentralt, så de tilpasses de lokale forhold.
Aarhus Kommune
I Aarhus Kommune har man tidligere arbejdet med en ligestillingskonsulent, der har været med til at udarbejde overordnede tiltag i kommunen.
Nu er man gået over i en anden fase, hvor man har valgt at decentralisere de seneste tiltag for at sikre et større ejerskab til politikken.
Kommunen har fra centralt hold formuleret en række overordnede indsatsområder, og efterfølgende skal man lokalt vælge nogle indsatsområder ud, som man vil sætte særligt fokus på.
Københavns Kommune
I Københavns Kommune er ligestillingspolitikken under løbende udvikling, og den revideres hvert andet år.
Politikken indeholder indsatser for det centrale ligestillingsarbejde såvel som for de enkelte forvaltningers arbejde med ligestilling.
Det betyder blandt andet, at ledelsen i de enkelte forvaltninger har ansvaret for både at gennemføre ligestilling og for at medarbejderne bliver inddraget.
Aalborg Kommune
I Aalborg Kommune har ligestillingsudvalget lavet en ligestillingspolitik ud fra fire fokusområder; ligestilling i børnehøjde, børn og barsel, rekruttering samt mangfoldighed i ledelse.
Kommunens forvaltninger er ansvarlige for at implementere politikken.
Næstved Kommune
Næstved Kommune har valgt at have en personalepolitik i forhold til ligestilling, der skal bidrage til, at der sikres stadig mere lige muligheder for ansatte i kommunen.
Ligestilling skal fremme en alsidig sammensætning og udvikling af medarbejdere for at udvikle kvaliteten i arbejdet.