Sæt borgernes drømme i centrum med prøvehandlinger
Borgernes drømme kan nogle gange virke urealistiske, set ud fra borgerens formåen og et ressourceperspektiv. Aktiv og målrettet afprøvning af tiltag giver en løftestang til øget selvstændighedsfølelse for borgerne. Og en faglig gejst til medarbejderne.
Hvordan sætter man borgernes drømme i centrum? At arbejde aktivt med borgernes drømme handler om at flytte fokus hen på det, der giver borgeren glæde og selvstændighedsfølelse. Det handler om et perspektivskifte, så man som medarbejder går fra primært at være omfavnende og beskyttende i borgerens liv til at være facilitator.
Udforsk borgerens drømme
Ofte er det hverken tilstrækkeligt eller muligt at spørge borgeren om borgerens drømme og få et dækkende svar. I stedet må man være nysgerrig, undersøgende og afprøvende. Man skal som medarbejder turde træde et skridt tilbage og lade borgeren prøve selv. Hvis det handler om meget støttekrævende borgere, kan det være mindst lige så udfordrende at turde afprøve hypoteser.
Prøvehandlinger gør det muligt at reflektere fagligt
På bostedet Lisbjerghus i Aarhus har de kastet sig ud på dybt vand og afprøvet nye tiltag med borgere, der ikke selv kan sætte ord på ønsker og drømme, men er afhængige af medarbejdernes hjælp. Borgerne har hele tiden fået omsorg og opmærksomhed, men netop fordi borgerne er meget støttekrævende og ikke selv formulerer initiativer, har omsorgen nogle gange spændt ben for at tænke alternativt.
Medarbejderne har som noget nyt formuleret hypoteser for, hvordan de kan give borgerne nye muligheder for at tage en bid af livet, fx ved at tage stranden med ind i huset (sansestimuli med en balje med opvarmet sand, tang, duften af saltvand m.m.). Medarbejderne og ledelsen har fundet ud af, at det ikke er så farligt og omstændeligt at afprøve nye tiltag, som borgerne profiterer af. Afprøvningerne giver desuden en god mulighed for at observere, reflektere fagligt og udveksle erfaringer.
Modige medarbejdere og ledere
At arbejde med borgernes drømme handler om ikke at være fastlåst, om ikke på forhånd at kende svaret på, hvad der er bedst for borgeren. Det kræver også mod, både blandt medarbejdere og ledere at udfordre ens forforståelse og prøve nogle ting af i troen på, at borgeren kan klare det, for borgeren er i gode hænder.
Hos ledelsen på Lisbjerghus har arbejdet med drømmene givet anledning til at turde tænke anderledes på organisatorisk niveau, fx i indretningen af fællesrummene: Hvorfor har vi en sofa, når borgerne er så støttekrævende, at de ikke kan bruge den? Hvorfor har vi ikke en kæmpestor seng i stedet?
Baggrundshistorie for prøvehandlinger med borgerens drømme i centrum
Lisbjerghus er inspireret af projekt Livskraft fra Aalborg Kommune. Ordet "projekt" er dog misvisende, for Livskraft er blevet et mindset og en måde at arbejde med borgerne på, som gennemsyrer en hel række tilbud. Borgernes drømme er virkelig kommet i centrum i det nordlige Jylland.
Sådan arbejder I med at sætte borgerens drømme i centrum
Alle mennesker har drømme og ønsker. Mennesker med udviklingshæmning skal ofte have hjælp til at finde frem til, hvad der gør dem glade, lykkelige, positive. Nogle gange formår borgeren ikke at sætte ord på. Andre gange har borgeren en forestilling om en drøm, som handlede om noget andet. Det er her, din faglighed kommer ind i billedet: til at hjælpe borgeren med at finde vej til drømmen og være facilitator i borgerens liv.
Se reflektionsspørgsmål til at komme i gang med arbejdet
Køb publikation med yderligere inspiration fra Tænk Anderledes
Når I udforsker borgerens drømme, skal I give jer selv lov til at eksperimentere. I har sikkert en masse antagelser om, hvad der vil ske, hvis I sætter det ene eller det andet i værk. Det vil lønne sig at være systematiske i jeres prøvehandlinger.
Det kræver, at I stiller jer selv nogle spørgsmål. Bliv inspireret her: Systematik i prøvehandlinger
Du kan også finde inspiration i PDSA-metoden til afprøvning af ny praksis
At fortælle kollegerne om prøvehandlinger tjener (mindst) tre formål:
- Vidensdeling, så alle omkring borgerne er informerede og kan arbejde videre med borgerens drøm.
- At lære af det, der ikke gik, som man forventede. Rent fagligt er det vigtig viden om borgeren. Det er med til at skabe en kultur, hvor man lærer af alle erfaringer, også hvor vejen ikke er lige, men snørklet og fuld af bump.
- En kultur, hvor man fortæller om bumpene på vejen, er også en transparent kultur, hvor ledelsen bakker op om dem, der har mod til at vove sig ud, hvor isen er lidt usikker.
Forsiden: Faglighed i fremtidens boformer
Trivselsplaner: Øg borgerens trivsel i udfordrende hverdagssituationer
Prøvehandlinger: Sæt borgernes drømme i centrum
Find frem til borgerens håb og drømme
Integration af borgerne i lokalsamfundet
SMTTE-modellen: Understøt borgerens trivsel og udvikling
Tværfagligt samarbejde - integration af fagligheder løfter borgerne
Etik som værdiskabende overligger
Årshjulet – en vej til mere borgerinddragelse og bedre pårørende samarbejde