nytår

Borgerservice, beskæftigelse, kultur og teknik: De 10 mest læste artikler i 2016

Julen nærmer sig, og 2016 er ved at rinde ud. Nedenfor kan du finde de ti mest læste artikler fra Viden på Tværs inden for emnerne borgerservice, beskæftigelse, kultur og teknik.

Af Mette Voss 20/12/2016

Er du bagud med din læsning af Viden på Tværs? Eller har du bare lyst til at genlæse en god artikel? Viden på Tværs har samlet de 10 mest læste artikler inden for borgerservice, beskæftigelse, kultur og teknik til dig. Her kan du læse eller genlæse om fremtidens skolesekretærer eller om den gode borgermodtagelse, som er nogle af de artikler, der har været populære i 2016.

1: Her er fremtidens skolesekretær

I artiklen kan du læse og downloade kompetenceprofilen for fremtidens skolesekretær. KL og HK Kommunal har set på, hvordan opgaverne har ændret sig for skolesekretærerne, og hvilke kompetencer, der skal til for at løse de opgaver. 

2: Pioneruddannelse gør HK'ere til specialister i borgerkontakt

Borgerservice i Horsens har været lukket én dag om ugen mens medarbejderne var på uddannelse. De er blevet uddannede 'Specialister i borgerkontakt', og det betyder, at de nu bedre kan hjælpe borgerne med at hjælpe sig selv. Du kan også se videoen om Horsens borgerservice her.

3: Vejle-model får flygtninge i job

I denne artikel kan du læse om, hvordan de i Vejle har stor succes med at få flygtninge i job. De tager udgangspunkt i tre trin, og som de siger i Vejle: ”Modellen er ingen mirakelkur, men den flytter noget”.

4: Nyt syn på klager giver konstruktiv dialog med borgerne 

At tage telefonen og ringe til de borgere, der har klaget, er ikke noget, de har været vant til i Roskilde. Men det er de blevet, og det hjælper til en konstruktiv dialog med borgerne og mange færre led i behandlingen af klagen. Du kan læse om deres konkrete erfaringer med den klagedrevne innovation i denne artikel. 

5: Guide: Sådan kommer du i gang med at lave podcasts

Der er en del, der har være nysgerrige på, hvordan man laver podcasts. Der er gode råd at hente i denne artikel , hvor Berit Freyheit fra Københavns Biblioteker deler sine erfaringer. På bibliotekerne i København har de succes med at lave podcasts, og det kan du læse mere om her.

6: Designproces skabte nye metoder til arbejde med sygedagpenge

Borgere på sygedagpenge i Kolding har stor gavn af, at medarbejderne har været igennem en designproces, hvor der er blevet skabt et nyt værktøj til at skabe større overblik og inddrage borgerne mere. Processen har skabt værktøjet "Min Plan" - et lille grønt hæfte, der giver borgerne ansvar for at skrive  aftaler og mål ned. 

7: Her er fremtidens økonomimedarbejder

Konsulenten, kontrollanten, facilitatoren og analytikeren kan du læse mere om i denne artikel, der handler om hvordan økonomimedarbejdernes arbejde ser ud i fremtiden. HK og KL har udgivet i publikationen 'Kommunernes økonomifunktion' om emnet, den kan downloades her.

8: Den gode borgermodtagelse - hvad skal der til?

Fremfærd Borger har sat gang i projektet "Samspil om den gode borgermodtagelse", der skal se nærmere på hvordan man skaber de bedste rammer for en god borgermodtagelse. Projektet skal kigge på nuværende løsninger, og på baggrund af ’best practice’ skal der udvikles nye værktøjer til tillidsbaseret og tryghedsskabende dialog med borgerne. Derefter afprøves værktøjerne i projektkommunerne.

9: Kompetenceudvikling: Medarbejderne skal skubbes blidt ud over kanten

På Folkemødet på Bornholm fortalte borgerservicechef Anne-Mette Gisselmann om, hvordan de har haft succes med at kompetenceudvikle 21 medarbejdere i borgerservice. I denne artikel kan du læse, at hun gjorde det klart for tilhørerne, at det kræver tillid, tryghed og opbakning fra ledelsens side, når medarbejderne skal kompetenceudvikles. 

10: Krigsveteran hjælper hjemvendte soldater

Her kan du læse om, hvordan den tidligere soldat Michael Printzlau Vester hjælper andre hjemvendte soldater til at omstille sig fra soldatertilværelsen til en dagligdag i Danmark. Han sørger for, at veteranernes sager kommer de rette steder hen i kommunerne, og han kender situationen, så veteranerne ser ham som 'en af dem'.