Beboerkonferencen sikrer trivsel for borgere og medarbejdere

En borger i mistrivsel giver en medarbejder i afmagt. Derfor anvender Silkeborg Hjemmepleje en mødemetode, der kommer "bag om" adfærden.

Af Irene Aya Schou 30/10/2025
Fremfærd

Silkeborg kommunes Hjemmepleje er opmærksom på både borgerens og medarbejderens trivsel.

Borgernes mistrivsel kan fører til afmagt og fortvivlelse hos medarbejderne

Derfor afholder hjemmeplejen mødemetoden Beboerkonference, mødet varer 1-2 timer og faciliteres ofte af en leder.

Brug af refleksionskort

Møderne afholdes efter behov, typisk 1-4 gange om måneden. Her mødes alle relevante fagpersoner, der kender borgeren godt. Beboerkonferencen er en metode, som Sundhedsstyrelsen har udviklet. 

I mødet anvendes refleksionskort bl.a. 

  • Trivselskaret, der bruges til at illustrere, hvilken trivsel borgeren er i.
  • Blomsten, der viser de fem psykologiske behov hos en person
  • Isbjerget, der viser, at der bag en given adfærd altid er behov og følelser, der kan være svære at se

Startede i demensomsorgen

Beboerkonferencen som metode er oprindelig udviklet til at forstå og håndtere udfordrende situationer med borgere med demens.

Mødet bruges nu ikke længe kun i demensomsorgen, men generelt som værdighed i praksis for at se bag om adfærd hos det enkle menneske, fortæller Henrik Lykke, der er daglig leder af hjemmeplejeteamet 'Alderslyst Vest' i Silkeborg Kommune.

- Når man går bag om indsatserne, får man pludselig forståelse for, hvad det er for et menneske, man møder, og hvad det er for en adfærd, man ser. Det giver løsninger, der er personspecifikke. Vi hiver ikke et standardsvar op, siger han. 

Det dobbelte perspektiv

For ham er det afgørende at forstå, at borgers og medarbejders trivsel hænger tæt sammen.

- Når borger er i mistrivsel, er det et spørgsmål om tid, hvornår medarbejder går i mistrivsel. Det er det, vi kaldet det dobbelte perspektiv, og det skal vi som ledelse have fokus på, siger han.

Dem møder du i filmen

Se filmen og mød foruden Henrik Lykke også:

  • Maria Sperling Dahl, kompetenceterapeut (fysioterapeut)
  • Hanne Hedegaard, social- og sundhedsassistent 
  • Alice Elsebeth Pedersen, social- og sundhedsassistent og TR
Vil du vide mere:

Vil du vide mere om, hvordan Silkeborg Hjemmepleje anvender beboerkonferencen er du velkommen til at kontakte daglig leder Henrik Lykke på Henrik.Lykke@silkeborg.dk.

Om baggrunden for projektet

Filmen er produceret i forbindelse med "Kvalitet i helhedsplejen i faste tværfaglige teams" - et projekt under Fremfærd Sundhed og Ældre. 

Projektet har til formål at indsamle viden om eksisterende, vellykkede metoder til at arbejde med kvalitet i det tværfaglige samarbejde i faste teams i ældreplejen.

Der er lavet film om tværfaglige borgermøder i Silkeborg, Sønderborg, Frederiksberg og Aarhus Kommuner.

Filmene blev præsenteret på en session om tværfaglige borgermøder på Fremfærd Sundhed og Ældres Vidensdag i Nyborg den 3. november 2025.

Vil I vide mere om projektet, er I velkommen til at kontakte:

  • Heidi Hesselbjerg Lauritzen, KL, hehl@kl.dk
  • Maria Hjortsø Pedersen, FOA, mhpe@foa.dk
  • Kirsten Salling, DSR, kis@dsr.dk