Vidensdag

Gode tværfaglige borgermøder - hvad kan vi lære af andre?

Få forskellige mødemodeller og erfaringer fra kommuner, der arbejder med tværfaglige borgermøder for at styrke samarbejdet i de faste teams.

Af Irene Aya Schou 12/11/2025
Fremfærd

Der er korte tavlemøder - og lange beboerkonferencer. Der er lederstyrede møder - og møder, hvor medarbejderne faciliterer.

Der er møder, hvor visitator og demenskonsulent deltager - og møder, hvor tværfagligheden består af social- og sundhedshjælpere, social- og sundhedsassistenter og sygeplejersker suppleret af terapeuter.

Der er mange veje til gode, tværfaglige borgermøder i hjemmeplejen og ikke kun én måde at gøre det på.

Møderne er vidt forskellige

Derfor har partssamarbejdet Fremfærd Sundhed og Ældre været rundt i landets kommuner for at finde ud af, hvordan man holder gode tværfaglige møder om borgeren i hjemmeplejen. Det er der kommet fire film ud af, der viser fire meget forskellige måder at holde tværfaglige møder på.

Disse film blev præsenteret for landets øvrige kommuner på Vidensdag om ældreplejen, der blev afholdt i Nyborg fornylig.

- Vi har været ude i fire kommuner og se, hvordan man afholder tværfaglige møder om borgerne, og det, der er super spændende, er, at møderne er helt vildt forskellige. Så I skal tage det med hjem, som I kan bruge, sagde Mie Andersen, chefkonsulent i FOA, på Vidensdagen.

Ikke én mødemetode er rigtig

Projektet er sat i søen på baggrund af ældrelovens begreb om helhedspleje og indførelsen af faste team som et redskab for at kunne levere kvalitet i det samlede borgerforløb.

Specialkonsulent i KL Heidi Hesselbjerg Lauritzen slog på Vidensdagen fast, at der ikke er en måde at holde tværfaglige borgermøder på, der er mere rigtig end andre.

- Det afhænger af, hvordan man har organiseret sig, og hvilke rammer man i øvrigt har. Men vi kan se, at nogle kommuner er kommet et godt stykke i forhold til at udvikle systematiske metoder for, hvordan man kan arbejde med kvalitet på borgermøderne, sagde hun. 

Fire modeller for tværfaglige borgermøder

Frederiksberg Kommune afholder de tværfaglige teams korte tavlemøder fire gange dagligt og bruger "hjulet" til at komme hele vejen rundt om borgeren.

I Sønderborg Kommune mødes de tværfaglige teams en gang om ugen til borgerteamsmøde, hvor de borgere, der på de daglige tavlemøder triageres røde eller gule, tages op, og indsatser koordineres. 

I Silkeborg Kommune sikrer beboerkonferencen trivsel både blandt borgere og medarbejdere i hjemmeplejen bl.a. ved hjælp af refleksionskort.

Og i Aarhus Kommune afholder de hver uge tværfaglig konference med deltagelse af bl.a. kompetenceudviklende sygeplejersker/terapeuter og som en prøvehandling i Distrikt Syd også visitator, i Aarhus kaldet borgerkonsulenten. 

Inspireret af Frederiksberg

Efter at have set de fire film er Irmgard Birkegaard (billedet), sundhedsfaglig konsulent hos UCL, ikke i tvivl om, hvad der virker. 

- Det virker at have et fælles redskab, som de har på Frederiksberg med 'hjulet'. Alle kender redskabet og er klædt på til at bruge det. Men det går igen i alle film, at de fire kommuner har en metode, der virker for dem, og er meget velstrukturerede omkring at bruge denne metode, sagde Irmgard Birkegaard. 

I Sønderborg Kommune er daglig leder Helle Schmidt Andersen også inspireret af Frederiksberg Hjemmepleje.

- Jeg er blevet nysgerrig på 'hjulet' som en metode til at komme hele vejen omkring borger, sagde hun. 

Medledelse i Sønderborg

Også lederrollen er noget, der optager Helle Schmidt Andersen fra Sønderborg Hjemmepleje.

- Vi arbejder meget med medledelse, så jeg lægger meget mærke til, hvem der leder møderne. Hos os er det ikke lederen. Hos os sidder lederen nede og forsøger at tie stille, sagde hun.

Ligesom i Aarhus Hjemmepleje, distrikt Syd, deltager visitationen også på tværfaglige møder i Sønderborg Hjemmepleje. Det giver ikke nødvendigvis mindre dokumentation, men til gengæld hurtigere borgerforløb, forklarede Helle Schmidt Andersen. 

- Relationen betyder noget. Det gør, at alle også social- og sundhedshjælpere og ufaglærte tør ringe eller skrive til visitator, fordi man ved, hvem de er. 

Beboerkonference giver perspektivskifte

Andre kommuner er inspireret af Silkeborg Hjemmeplejes beboerkonference, der ser på både borger- og medarbejdertrivsel - også kaldet det dobbelte perspektiv.

- Det er oprindelig en metode, der blev anvendt på plejehjemsbeboere med demens, men det er et interessant perspektiv at tage med ind i hjemmeplejen, når man tænker på, at vi har borgerforløb i hjemmeplejen, der fylder rigtig meget, og hvor der er brug for et perspektivskifte, lød det fra én i salen. 

Pernille Bechlund (billedet) fra Høje-Taastrup Kommune har også lyttet med. Hun er sundhedsfaglig konsulent i kommunen, men har en fortid som faglig leder i Frederiksberg Hjemmepleje og har været med til at indføre 'hjulet'. Hun er ikke i tvivl om, hvorfor 'hjulet' kan inspirere andre.

- Hjulet gør det nemt at få et fælles faglig sprog, og så er det fysisk. Mens andre sidder med iPads på møderne, er man fuldt til stede, når man  bruger 'hjulet'. Det kan noget andet, sagde hun.

Billedtekst:

Specialkonsulent i KL Heidi Hesselbjerg Lauritzen slog på Vidensdagen fast, at der ikke er én rigtig måde at holde tværfaglige borgermøder på, men at nogle kommuner er kommet længere end andre i forhold til at udvikle systematiske metoder for, hvordan man kan arbejde med kvalitet på borgermøderne.

Om baggrunden for projektet

Filmen er produceret i forbindelse med "Kvalitet i helhedsplejen i faste tværfaglige teams" - et projekt under Fremfærd Sundhed og Ældre. 

Projektet har til formål at indsamle viden om eksisterende, vellykkede metoder til at arbejde med kvalitet i det tværfaglige samarbejde i faste teams i ældreplejen.

Der er lavet film om tværfaglige borgermøder i Silkeborg, Sønderborg, Frederiksberg og Aarhus Kommuner.

Filmene blev præsenteret på en session om tværfaglige borgermøder på Fremfærd Sundhed og Ældres Vidensdag i Nyborg den 3. november 2025.

Vil I vide mere om projektet, er I velkommen til at kontakte:

  • Heidi Hesselbjerg Lauritzen, KL, hehl@kl.dk
  • Maria Hjortsø Pedersen, FOA, mhpe@foa.dk
  • Kirsten Salling, DSR, kis@dsr.dk