
Fra deltid til fuldtid for husassistenter
Holbæk Kommune undersøger, hvordan husassistenter kan gå op i tid – men bekymringer om hårdt fysisk arbejdsmiljø og mere kørsel fylder.
Rundt om et bord i hyggelige omgivelser i Tølløsehallen sidder Signe, Inge og Helle med en svær opgave foran sig.
De skal finde på idéer til, hvordan de selv og deres kolleger kan og vil gå op i tid eller arbejde fuldtid.
De arbejder med rengøring af service- og fællesarealer på ældreområdet i Holbæk Kommune, som henholdsvis leder og husassistenter. Husassistenter er en faggruppe, hvor en stor del arbejder deltid. Så der er stort potentiale for, at flere får lyst og mulighed for at arbejde mere. Men hvordan kan det lade sig gøre?
Der skal tænkes nyt
For en af udfordringerne med at gå op i tid på rengøringsområdet er, at alle rengøringsopgaver er udmålt på kvadratmeter og tid.
Det vil sige, at rengøring af fællesarealer på et plejecenter fx er udmålt til 30 timer. Så hvis en rengørings- eller husassistent på et plejecenter skal gå op i tid, hvad skal de ekstra timer bruges på? Kan de fx aflaste andre faggrupper i en tid, hvor der er mangel på arbejdskraft, eller kan timerne lægges på andet arbejdssted?
Workshops og inddragelse af kolleger
Det er anden gang de er samlet til workshop i indsatsen En fremtid med fuldtid.
Den lille gruppe fra Café og rengøringsområdet præsenterer for de andre arbejdspladser fra Holbæk Kommune, som også deltager, hvordan deres hjemmeopgave fra sidst er gået. De øvrige arbejdspladser er plejecentre og hjemmeplejen.
Hjemmeopgaven har bestået i, at de har skullet inddrage deres kolleger i, hvilke gevinster og barrierer de ser ved at gå op i tid eller arbejde fuldtid.
Hvad er gevinsterne?
Rengøringsenheden har afholdt personalemøde, hvor de har brugt værktøjet "Vejen" til at tale om gevinster og barrierer. De har også interviewet seks kolleger om fordele og ulemper ved at gå op i tid.
Og samlet har det givet et ret forventeligt billede, siger leder Signe Hallager.
- De siger ret samstemmende, at de kan se en gevinst, hvis det at få flere timer betyder, at man får mere tid til nuværende opgaver. Så synes de, at det er en god idé og kan se en mening med det, siger hun.
Medarbejderne kan også se en gevinst i, at de vil få mere i løn og pension ved at arbejde flere timer eller fuldtid.
- Flere ser også positivt på, at hvis der er flere på arbejde på samme tid, så giver det mere fleksibilitet fx bedre mulighed for at dække flere opgaver og dække ind for hinanden, siger Signe Hallager.
Hvor klemmer skoen?
I forhold til barriererne siger medarbejderne også ret samstemmende, at det vil være for hårdt fysiskat arbejde fuldtid kun med rengøringsopgaver.
- Der er bekymring for, at fuldtid vil give flere sygemeldinger på grund af den øgede fysiske belastning. Og flere nævner, at det vil give dem mindre tid til familie og fritid, siger Signe Hallager om barriererne.
Medarbejderne er også bekymrede for, om flere flere timer og andre opgaver vil betyde mere kørsel og flere forskellige arbejdssteder. Og det finder de ikke attraktivt.
- De bekymrer sig om, hvordan samarbejdet i teamet bliver, hvis man skal ud på mange forskellige matrikler, siger husassistent og tillidsrepræsentant Helle Bøllingtoft.
Husassistenterne giver derudover udtryk for usikkerhed omkring det at skulle varetage andre opgaver, end dem man laver i dag.
Servér kaffe og læg vasketøj på plads
En af vejen til at finde flere timer er at kigge på muligheden for kombinationsstillinger, hvilket også vil skabe mere variation i opgaverne, så de ekstra timer ikke bliver rengøring. Og den løsning skal måske være en af de prøvehandlinger, som afprøves senere i forløbet.
- Kunne man være med til at servere eftermiddagskaffen på et plejecenter, eller kunne man lægge sengetøj og vasketøj på plads? spørger Signe Hallager retorisk.
Det er bestemt en mulighed, mener både Helle Bøllingtoft og husassistent Inge Madsen, der er arbejdsmiljørepræsentant. Men det fordrer selvfølgelig, at man har en god dialog med plejecentrene og hjemmeplejen omkring det. Så det skal undersøges nærmere i det videre arbejde.
Samarbejde med de frivillige
Projektgruppen har også overvejet om andre opgaver for husassistenterne kunne være at støtte og hjælpe de mange frivillige, som bruger kommunens faciliteter.
Mange praktiske opgaver i De Aktive Centre varetages i dag af to aktivitetsvejledere, men nogle opgaver kunne måske varetages af husassistenterne?
- At inddrage husassistenter, som i forvejen er ude på de faciliteter, mere i samarbejdet med de frivillige kan der være mange gode muligheder i, siger leder Signe Hallager.
Hjælpe med påskefrokosten
Som eksempel nævner Signe Hallager, at når et Brugerråd afholder en påskefrokost, så støtter aktivitetsvejlederen både op om planlægningen, afholdelsen af arrangementet med praktiske opgaver samt opslag og koordinering.
- Den slags opgaver kan en husassistent jo sagtens også være en del af. Og det vil give dem et tættere samarbejde med de frivillige, der er i det hus.
Det ser tillidsrepræsentant Helle Bøllingtoft godt nogle muligheder i.
- Hvis vi skal gå op i tid, så kunne nogle af timerne ligge i den opgave, at når der er fællesspisning, så deltager vi, og sætter os og snakker med borgerne - og så er vi ikke bare hende, der skal vaske op og servere maden.
Der er også den fordel, at det kan give en større variation og indhold i arbejdet, påpeger leder Signe Hallager.
Rammer og økonomi skal ikke stå i vejen
På workshoppen i Tølløsehallen deltager i alt 12 arbejdspladser. De øvrige arbejdspladser er plejecentre og hjemmeplejen, som parallelt med Café og rengøring også kigger på barrierer, gevinster og muligheder for flere timer eller fuldtid.
Og i den proces skal der kunne tænkes frit og udover de rammer og kasser, som man normalt tænker i, understeger Helle Klink, leder af hjemme- og sygeplejen i distrikt Land.
Derfor har hun to vigtige budskaber med til de deltagende arbejdspladser fra den øverste ledelse i kommunen.
- Det første er, at økonomi ikke må være en forhindring. Så hvis I får en god idé, men tænker, det kan vi ikke økonomisk, så drop den endelig ikke, men gå til jeres nærmeste leder og tal om det, siger hun.
Samme pointe gør sig gældende, hvis der nogle arbejdstidsregler eller andet, som står i vejen.
- Tag dialogen med de faglige organisationer. De vil gerne være løsningsorienterede, siger Helle Klink.










