Når I arbejder tværfagligt og tværprofessionelt om familien
Nogle nyankomne familier har kontakt med mange forskellige fagligheder i kommunerne. Få redskaber og viden om at arbejde tværfagligt.
Tværprofessionelt samarbejde er i sig selv ikke løsningen på sociale og pædagogiske udfordringer. Tværprofessionelt samarbejde er en måde at arbejde på. Vi skal stille os selv spørgsmålene hvornår, hvorfor og hvordan det giver mening at samarbejde på tværs omkring nyankomne flygtninge- og indvandrerfamilier.
På denne side kan I finde viden og værktøjer om det tværprofessionelle samarbejde om nyankomne familier, så børnene får det bedst mulige grundlag for at trives, udvikle sig og lære i dagtilbud og skoler.
Start med at læse den faglige artikel herunder og gå derpå på opdagelse i redskaber og cases.
- Nyankomne familier er forskellige - Hvem samarbejder I om?
- Det professionelle netværk – Hvem er I, der samarbejder om familien?
- Det tværprofessionelle helhedsorienterede samarbejde – Den krævende og givende samarbejdsform
- Husk forældreperspektivet
Der findes mange forståelser af begrebet og fænomenet udsathed. Når vi taler om tværprofessionelt samarbejde omkring nyankomne flygtninge- og indvandrerfamilier giver det mening at arbejde ud fra to overordnede forståelser af udsathed.
I den første forståelse kan familiens grad af udsathed forstås og iagttages ved familiens sparsomme økonomiske råderum, begrænsende sociale netværk i lokalområdet, ringe tilknytning til arbejdsmarked eller uddannelse, begrænsede dansk-kundskaber og/eller traumatisering.
I et mere kritisk perspektiv kan det være konstruktivt at forstå og iagttage familiens udsathed som et produkt af velfærdsprofessionelles bekymringer og faglige problemkonstruktioner, der i sidste ende kan føre til en sygeliggørelse af det at være en nyankommen flygtningefamilie.
Beslutter man sig for det tværprofessionelle helhedsorienterede samarbejde, så kræver det en koordinator. Se her, hvad koordinatorens opgaver er.
I Skive arbejder man med en model omkring den udsatte familie, som betyder, at man i visse tilfælde gået fra 11 professionelle, der arbejdede ud fra 5 forskellige handleplaner, til 4 professionelle, der arbejder ud fra én fælles handleplan. Få inspiration fra Skive Kommune her.
Berg, L. S. (2016). Familien i fokus - Et projekt om tværfaglighed og helhedsindsats. I J. H. Lund (Red.), Tværprofessionelt samarbejde om udsatte børn og unge - en studiebog (s. 225–254). Aarhus: Turbine.
Højholdt, A. (2016). Tværprofessionelt samarbejde i teori og praksis. Hans Reitzels Forlag.
Qvale, K. (2001). Sosialt arbeid med flyktningfamilier. I A. Fjell & M. Mohr (Red.), Foreldrearbeid i praksis (s. 176–206). Oslo: Cappelen Akademisk Forlag.
Villumsen, A. M. (2016). Tværprofessionelt samarbejde - Viden, begreb og praksis. I J. H. Lund (Red.), Tværprofessionelt samarbejde om udsatte børn og unge - en studiebog (s. 17–38). Aarhus: Turbine.