Undervisningen skal være vedkommende, så bliver eleverne engagerede

Peter Krukow er lærer på Mølleskolen i Skanderborg, som har taget den praksisnære undervisning til sig ved at arbejde med en hel projektdag om ugen, hvor eleverne har medindflydelse på det, de arbejder med. Hør Peter Krukow fortælle, hvorfor det er så vigtigt.

Af Bettine Romme Andersen 28/01/2020
DLF,
KL

40 dage om året er projektdage på Mølleskolen. Det betyder, at den almindelige fagundervisning med lektioner på 45 minutter er skiftet ud til fordel for hele projektdage, hvor alle fag spiller en rolle, og eleverne arbejder efter metoden designcirklen.

Læs mere: Motivationen er høj når elever udforsker, er praktiske og får medbestemmelse

Praksisnær undervisning i skolen
Mølleskolen

Mølleskolen i Skanderborg indgår som en del af erfaringsgrundlaget i Fremfærd-projektet "Praksisnær og anvendelsesorienteret undervisning i skolen", som KL og DLF står bag.

Projektet har blandt andet udviklet et inspirationsmateriale til skoler, pædagoger og lærere, som ønsker at gøre undervisningen mere praksisnær.

Lad dig inspirere af forskellige eksempler på praksisnær undervisning fra dansk praksis.

Er du interesseret i flere artikler som denne?

Viden På Tværs samler de gode erfaringer fra kommunerne.
Tilmeld dig det nyhedsbrev, som passer til dit arbejdsområde, og få viden om nye indsatser, erfaringer fra den virkelige verden og gratis værktøjer.

Designcirklen
Designcirklen

Designcirklen er udviklet på Aarhus Universitet

Den kan bruges som en didaktisk ramme for undervisningen

Designcirklens elementer indebærer, at eleverne skal igennem tre faser - den udforskende, skabende og iscenesættende.

Læs mere om designcirklen