Det kræver et nyt mindset at være undersøgende sammen med eleven
Kristian Toft er skoleleder på Mølleskolen i Skanderborg, som har taget den praksisnære undervisning til sig ved at arbejde med en hel projektdag om ugen, hvor eleverne har medindflydelse på det, de arbejder med.
40 dage om året er projektdage på Mølleskolen. Det betyder, at den almindelige fagundervisning med lektioner på 45 minutter er skiftet ud til fordel for hele projektdage, hvor alle fag spiller en rolle, og eleverne arbejder efter metoden designcirklen.
Læs også: Motivationen er høj når elever udforsker, er praktiske og får medbestemmelse
Mølleskolen i Skanderborg indgår som en del af erfaringsgrundlaget i Fremfærd-projektet "Praksisnær og anvendelsesorienteret undervisning i skolen", som KL og DLF står bag.
Projektet har blandt andet udviklet et inspirationsmateriale til skoler, pædagoger og lærere, som ønsker at gøre undervisningen mere praksisnær.
Lad dig inspirere af forskellige eksempler på praksisnær undervisning fra dansk praksis.
Viden På Tværs samler de gode erfaringer fra kommunerne.
Tilmeld dig det nyhedsbrev, som passer til dit arbejdsområde, og få viden om nye indsatser, erfaringer fra den virkelige verden og gratis værktøjer.